Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Diensturen à la carte en zes keer meer zieken

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
30/06/2010
Een externe audit legt pijnpunten binnen de gemeente Elsene bloot. Een reorganisatieplan moet soelaas brengen.

E nkele weken geleden werd het auditbureau GHR Partners vriendelijk uitgenodigd om de resultaten van een door de gemeente bestelde externe audit voor te stellen. Voor het gemeentebestuur moet het even schrikken zijn geweest, want rooskleurig was het niet. De communicatie nadien verliep dan ook stilletjes.

De pijnpunten: politieke prioriteiten worden naar de achtergrond geschoven; de besluitvorming verloopt (te) traag; de gemeente kampt met een managementsprobleem; de administratieve procedures zijn tergend zwaar en inefficiënt; medewerkers zijn te weinig dynamisch en te veel gehecht aan 'hun' dossiers - wat bijvoorbeeld problemen kan opleveren bij afwezigheid. En die kans is heel reëel, want de audit snijdt verder: het absenteïsme bij de gemeente Elsene is groot.

Als de afwezigheden en de werkongevallen worden samengeteld, gaat het gemiddeld per jaar om 10,5 procent van het totale aantal werknemers (1.500). Vergeleken met Belgische gemiddelden scoort Elsene over de hele lijn ondermaats op afwezigheid van personeel. In 2006 bedroeg het aantal werknemers die vijf keer of meer per jaar afwezig waren, 12,7 procent, zes keer meer dan het Belgische gemiddelde. (Pikant: werkongevallen zouden nauwelijks mogen voorkomen, omdat niemand bij de gemeente een als gevaarlijk bestempeld beroep heeft.)

Valsspelen
Voorts ontbreekt er een uniform aanwe­zighedensys­teem en stelde het auditbureau vast dat er verschillende keren fraude werd vastgesteld met de werkuren.

En dat is nog lang niet alles. Er is volgens GHR Partners sprake van een nogal ambigu systeem om premies uit te delen aan het personeel ('weinig orthodox'); er wordt af en toe vals gespeeld met werknemersstatuten, en diensturen zouden 'à la carte' zijn. Ook personeelsopleidingen schieten tekort.

De informaticasystemen van Elsene zijn volgens het bureau ook ontoereikend. "Verschillende diensten informatiseren naar eigen goeddunken, zonder rekening te houden met de algemene noden en in een geest van individualisme: ieder voor zich." De informatisering zou vervolgens gebeuren met verouderde programma's.

GHR partners beveelt aan: een nieuwe organisatiestructuur, meer transparantie en betere communicatie ( 'transversaliteit' ) en een verbetering van het managementteam. De nieuwe gemeentesecretaris Patricia Van der Lijn wil alleszins werk maken van een bestuurlijke reorganisatie: heel wat werknemers zullen performanter moeten worden en/of van dienst veranderen. De informatisering van de gemeentewerking zou vier jaar duren.

Schepen van Financiën Olivier de Clippele (MR) ziet al nieuwe kansen: "Voor een eerste audit is dit resultaat inderdaad behoorlijk slecht. Maar het is goed dat alle scheeftrekkingen nu boven water komen. Een grote reorganisatie is dan ook aan de orde."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Elsene , Samenleving