Duizenden reclameborden overplakt met affiches tegen migratiebeleid

© Belga
07/11/2017

In metrostations, bushokjes en stations in onder meer Brussel, Gent en Leuven zijn in de nacht van maandag op dinsdag 2.100 reclameborden overplakt met affiches die het migratiebeleid van de federale regering hekelen.

"Not in my name werd geboren uit de wil om de Belgische burgers te confronteren met de schandelijke daden van de Belgische regering op het vlak van migratie", leggen de initatiefnemers uit. "De regering heeft slechts één doel: migranten doen verdwijnen door ze uit te wijzen of ze 'onzichtbaar' te maken."

Daarnaast werden op het openbaar vervoer 7.000 deurhangers verspreid om de pendelaars te sensibiliseren over een migratiepolitiek die de mensenrechten respecteert. "Wij zijn ervan overtuigd dat de meeste Belgen onvoldoende informatie hebben over het migratiebeleid", klinkt het.De groep wijst daarom op "drie onrechtvaardige en schandelijke feiten die door de regering onzichtbaar gemaakt worden": bijna 150.000 mensen zonder papieren worden veroordeeld tot een clandestien leven, er zijn vandaag Belgen die vluchtelingen opvangen om ze te beschermen voor razzia's, en België sluit kinderen en onschuldigen op.

Op een Franstalige poster legt de organisatie de link met de Jodenvervolging tijdens de Tweede Wereldoorlog. "Burgers namen migranten in huis om hen te beschermen tegen invallen. Doet u dat nergens aan denken?" staat er te lezen.

Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Theo Francken (N-VA) heeft de campagne op Twitter 'desinformatie' genoemd. "Ik organiseer geen razzia's en er worden geen minderjarigen opgesloten," schrijft hij.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni