Geen extra autotunnel onder Schumanplein

Er komt geen bijkomende autotunnel onder het Schumanplein. Dat heeft minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A) gezegd in de commissie Infrastructuur van het Brussels parlement. Over de toekomst van het plein zelf is nog geen beslissing genomen.

De voorbije jaren liepen studies om de tunnel voor het verkeer komende van de E40 onder de Kortenberglaan te verlengen tot voorbij het Schumanplein. Vorig jaar werd daar ook een vergunningsaanvraag voor ingediend. Nochtans waren er twijfels over de technische haalbaarheid - de nieuwe tunnel zou tussen bestaande auto- en treintunnel moeten komen. Maar vooral de kostprijs blijkt nu een struikelblok voor de regering.

"De tunnel is enorm duur en we hebben andere prioriteiten", zegt Smet, verwijzend naar andere dure projecten zoals de metro naar Schaarbeek en Evere, en de werken in zone Meiser-Reyers. "Het is niet uitgesloten dat de tunnel er toch komt op lange termijn, maar in de eerste vijftien jaar is het niet realistisch."

Dat de tunnel er niet komt, betekent dat het verkeer dat de stad binnenrijdt via de E40 zeker nog een tijdje over de Schumanrotonde moet. Groen is ontgoocheld. "Schuman zal niet autovrij worden, maar in het beste geval autoluw", reageert Bruno De Lille (Groen). "De minister-president had in zijn regeerverklaring de mond vol over zijn ambitie om van Brussel weer een voorbeeldstad te maken, ook op het vlak van leefbaarheid en mobiliteit. Er is duidelijk een groot verschil tussen de ronkende verklaringen die hij aflegde en de concrete beslissingen die hij met zijn regering neemt."

Tijdelijke heraanleg
Toch blijft het de bedoeling om van Schuman een autoluw plein te maken, verzekert Smet. Er wordt daarom gezocht naar alternatieve oplossingen. "We bundelen alle informatie van de verkeersstromen en bestuderen hoe we het Schumanplein kunnen heraanleggen met zo weinig mogelijk auto's", klinkt het.

Minister Smet hoopt die heraanleg nog deze legislatuur te realiseren. "Het Schumanplein moet een visitekaartjes van Brussel worden en is samen met de Ninoofsepoort, Meiser en de zone tussen Louiza en de Naamsepoort een van onze prioriteiten op het vlak van openbare ruimte."

Met of zonder De Geyter
De voorbije jaren was er al een ambitieus plan voor de heraanleg van Schuman, getekend door architect Xaveer De Geyter, maar dat stoelde op de nieuwe tunnel. Bovendien werd de samenwerking met De Geyter stopgezet na onenigheid over zijn honorarium. Hoe het nieuwe Schumanplein er dan wel gaat uitzien is nog niet duidelijk. "We hebben nog niet beslist of we een nieuwe wedstrijd organiseren of we doorgaan met dezelfde architect", aldus nog Smet.

In afwachting van een grondige heraanleg komen er wel al kleine werken in de buurt. Langs het Berlaymontgebouw zullen de ingrepen - een breder voetpad en afgescheiden fietspad - definitief zijn, aan de kant van Justus Lipsius komt een tijdelijke herinrichting. De werken zouden over een jaar moeten beginnen. Dan zijn immers de grote werven van de nieuwe spoortunnel en het nieuwe gebouw voor de Raad van de Europese Unie klaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?