GEN-debacle: 'Verslikt in megalomane infrastructuur'

© LV

Het GEN-fonds is uitgeput omdat teveel geld is gegaan naar megalomane projecten, zoals de overkapping van het station van Bosvoorde. Dat zegt Stefan Steynen van TreinTramBus. Steynen pleit anderzijds voor meer treinen en veel meer reclame voor de (voor)stadslijnen die wel klaar zijn.

Het voorstadsnet rond Brussel is al jaren een zorgenkind. Ondertusen is het GEN-fonds, goed voor 2 miljard euro, ook zo goed als uitgeput. Terwijl er nog 920 miljoen euro zou nodig zijn om alles af te werken. Resultaat: onder meer de nieuwe sporen en perrons tussen Brussel en Ottiginies liggen er half afgewerkt bij. En die situatie zou nog wel even kunnen duren.

Volgens TreinTramBus heeft men de kostrpijs onderschat, maar zijn ook foute keuzes gemaakt. "Men heeft vanalles gedaan met dat geld", aldus Stefan Steynen in de studio van tvbrussel. "Je kan je vragen stellen bij de soms megalomane projecten die zijn opgestart. Het station van Bosvoorde bijvoorbeeld. Men heeft dat in een gigantische betonnen koker gestopt. Dat kost veel geld en was misschien niet nodig."

'Omgekeerde wereld'
De overdekking in Bosvoorde moest er komen om de hinder voor buurtbewoners te beperken. Op de nieuwe tunnel zou een park moeten komen. "Iemand zal die tunnel gevraagd hebben, maar was die nodig voor het algemeen belang? Ook op veel andere plaatsen is voor zware infrastructuurwerken gekozen. Nu verslikt men zich in het prijskaartje."

Ander probleem is dat er geen duidelijk doel is gekoppeld aan de werken. "Men is beginnen bouwen aan de infrastructuur zonder te weten welke treinen daar precies zouden gaan rijden", klinkt het. "Tot op vandaag is er geen duidelijk eindbeeld van welke lijnen we precies gaan krijgen als het allemaal klaar is. De studie die het aanbod moest definiëren, nog gelanceerd in de tijd van staatssecretaris Etienne Schouppe, is nooit afgerond. Dat is de omgekeerde wereld. Je zou eerst moeten weten waar we welke treinen willen inzetten en hoe snel die moeten rijden. Dan kan je daar de infrastructuur op afstemmen."

'In tien minuten van Bordet naar Schuman'
Steynen hamert er anderzijds wel op dat heel wat infrastructuur ondertussen beschikbaar is. Die moet alleen beter benut worden, of in veel gevallen ook beter bekend gemaakt worden.

"Er zijn al heel wat spoorlijnen waar we meer treinen op kunnen laten rijden. Ook moet veel meer reclame gemaakt worden rond de vele kleine stations in Brussel. Weinig mensen weten dat er naast de drie grote stations, Noord, Zuid en Centraal, nog dertig andere stopplaatsen zijn. In sommige gevallen is het aanbod nog beperkt, maar als de nieuwe tunnel tussen Schuman en Meiser opent in april, zal je bijvoorbeeld vier keer per uur van Bordet naar Schuman kunnen in amper tien minuten tijd. Dat kan met geen enkel ander vervoermiddel."

Tunnels dicht
Daarnaast pleit TreinTramBus voor randparkings, een herziening van de autofiscaliteit en een integratie van de tarieven tussen de verschillende vervoersbedrijven in en rond Brussel. Als die voorwaarden vervuld zijn, is het mogelijk om autotunnels te sluiten en de autodruk te verminderen, klinkt het nog.

Bekijk hier het studiogesprek met Stefan Steynen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?