'Het Station' is de nieuwe merknaam van NMBS

© FM Brussel
20/03/2009
Over heel het land krijgen 32 grote stations van de NMBS de merknaam en het logo 'Het Station'. Die stations worden voortaan knooppunten waar mensen ook kunnen winkelen of gebruik maken van allerlei diensten zoals fietspunten en strijkateliers. "Het station is meer dan alleen maar de opstap naar de trein," zegt Fons Van Dyck van think/BBDO.

De nieuwe merknaam 'Het Station' is onder meer in de Brusselse treinstations Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Luxemburg en Etterbeek voorzien. Het nieuwe merk moet de moderne rol van de grotere stations symboliseren.

Uit een studie, die de NMBS bij het onderzoeksbureau think/BBDO bestelde, blijkt dat mensen een treinstation niet altijd even positief ervaren. Daarnaast zien mensen hun 'ideale station' als een efficiënte plek waar men het nuttige aan het aangename kan koppelen. "Het was het moment om duidelijk te maken dat het station meer is dan alleen maar de opstap naar de trein," zegt Van Dyck. "Een station is ook de plaats waar gewinkeld kan worden en waar er ruimte is voor cultuur. Het station vormt eigenlijk een verbinding met de stad en de omgeving."

De NMBS-Holding zette dat idee om in een nieuwe merknaam: 'het Station'. Volgens Jannie Haek, gedelegeerd bestuurder van de NMBS-Holding, moeten de grote stations 'verbindingsplaatsen' worden. Naast de trein nemen, verwachten klanten dat ze onder andere gebruik kunnen maken van fietspunten, strijkateliers en crèches, aldus Haek.

Logo

Het merk krijgt eveneens een eigen logo, dat bestaat uit de naam 'het Station' en vier bogen in verschillende kleuren. "De laatste tijd wordt meer geïnvesteerd in een betere afstemming van ander vervoer op het spoor, net zoals in toegankelijkheid, een goed onthaal en veiligheid. In de toekomst komen er ook nieuwe investeringen op die vlakken. Zo willen we dat logo waar maken," zegt federaal minister van Overheidsbedrijven Steven Vanackere (CD&V).

De spoorwegen pompten de laatste jaren veel geld in de verfraaiing van de treinstations. Haek: "Het gaat om een bedrag van meer dan één miljard euro in de periode 2008-2012. Dat is een heel groot bedrag, maar het zijn allemaal investeringen die direct ingrijpen in een meer leefbare stad en een meer leefbare omgeving."

De visuele vernieuwingsoperatie kostte per station zo'n 40.600 euro. In totaal werd er, voor de 32 grote stations waar de nieuwe merknaam werd ingevoerd, 1,3 miljoen euro neergeteld.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni