Hoe een mol bijna de metromascotte werd

© MIVB

In 1976 verkozen 1.200 Belgen het ontwerp van Jean-Paul Edmonds-Alt tot logo voor de Brusselse metro. Maar er waren ook andere opties, waaronder eentje met een mol.

Jean-Paul Edmonds-Alt is vorige week op 86-jarige leeftijd overleden, maar het logo dat hij tekende voor de Brusselse metro overleeft de tand des tijds. Sinds de introductie van de metro in Brussel in 1976 is het logo niet meer gewijzigd. En de MIVB heeft geen plannen om van logo te veranderen. Het is vandaag mee bepalend voor het straatbeeld in Brussel. Net zoals metrologo’s ook in andere steden moeilijk uit het straatbeeld weg te denken zijn.

Het ontwerp van Edmonds-Alt, een Brusselse beeldhouwer die zich later voor design is gaan interesseren, werd niet zomaar gekozen. Er ging een heuse wedstrijd aan vooraf. “Die gaf enkele hilarische resultaten,” vertelt woordvoerder Guy Sablon die in de MIVB-archieven dook, “waaronder een ontwerp van een logo met een mol.”

Een jury koos aanvankelijk vier ontwerpen, waarbij die van Edmonds-Alt niet eens de voorkeur wegdroeg. Ook de Antwerpse openbare vervoersmaatschappij MIVA stuurde vreemd genoeg een logo in.

Daarna werd aan 1.200 Belgen uit de vijf grote steden gevraagd welk van de vier ontwerpen ze het meest geschikt vonden. Ze kozen voor dat van Edmonds-Alt. Hij kreeg er 100.000 Belgische frank voor. Het logo is een in een ‘m’ geplooid lint maar dan wel met een derde been dat breder is dan de rest van het lint. Het oorspronkelijk logo bevatte nog een pijl, maar die is er om onduidelijke redenen afgevallen.

Hieronder enkele van de andere alternatieven, rechtsonder de embryonale versie van het uiteindelijke logo.

© MIVB

En de definitieve versie, al viel de pijl in de rechterbenedenhoek om onduidelijke reden weg:

© MIVB
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?