Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni

Jef Van Damme (SP.A) heeft al 500 handtekeningen van buurtbewoners en shoppers om het eerste deel van de Gentsesteenweg verkeersvrij te maken. “Ook handelaars zijn voor,” zegt Van Damme die aan de hand van schriftelijke vragen die hij het college heeft gesteld, besluit dat Molenbeek al drie jaar lang geen mobiliteitsbeleid heeft. Van Damme was in de vorige legislatuur schepen van Mobiliteit. Hij zit al drie jaar op de oppositiebanken.

De balans is niet slecht, maar rampzalig, steekt Van Damme van wal. “En dat ondanks de aanwezigheid van drie groene verkozenen,” haalt hij uit. Een gewezen schepen heeft het altijd moeilijk met zijn opvolger, maar zegt Van Damme: “Ik baseer mijn kritiek op de algemene beleidsverklaring van het college en op de antwoorden op schriftelijke vragen die ik gesteld heb. Ik lanceer niet zomaar kritiek.” Algemeen stelt Van Damme vast dat er “halverwege de legislatuur nog altijd geen gemeentelijk beleidsplan is. Er werd geen publiek overleg georganiseerd en de geplande werkgroepen werden geannuleerd.” Maar zijn kritiek gaat verder.

Fietsbeleid
“In de algemene beleidsverklaring lees ik dat de gemeente de ontwikkeling van het fietsbeleid maximaal zal ondersteunen. Er werd één enkel nieuw fietspad aangelegd, wat beslist werd tijdens de vorige legislatuur. De bestaande fietspaden zoals aan de Edmond Machtenslaan en de Jean Dubrucqlaan zijn slecht onderhouden en er is uitgezonderd de stations die al eerder goedgekeurd en gepland waren door het gewest, geen enkel Villo-station bijgekomen. En dan zijn er de negen fietsboxen die 9.000 euro per stuk gekost hebben, waarvan minder dan de helft van de plaatsen gebruikt worden.”

Verkeersveiligheid
“In de algemene beleidsverklaring lees ik dat een werkgroep onder leiding van de politie de verschillende diensten rond de tafel zal brengen om een efficiënt beleid tegen wangedrag op poten te zetten. Er zou gebruik gemaakt worden van tools zoals mobiele radars, software en camera’s. Het gemeenteplein kampt met zware problemen met politiecontroles die geen enkel effect hebben.“

Het verkeersvrij maken van het Gemeenteplein, ingehuldigd tijdens het huidige college, was één van de paradepaardjes van de vorige coalitie met Van Damme als Mobiliteitsschepen. Van Damme: “Er werden nog altijd geen preventieve of repressieve radars geïnstalleerd. Ondanks aandringen van meer dan één buurtbewoner werd de plaatsing van makkelijk aan te brengen en goedkope verkeersdrempels, type Berlijnse kussens, niet verdergezet.”

Parkeerbeleid
“In de algemene beleidsverklaring lees ik dat de gemeente erop zal toezien dat in elke wijk voorrang zal worden gegeven aan parkeergelegenheid voor buurtbewoners. Ook zou het parkeeraanbod voor buurtbewoners buiten de openbare weg verhoogd worden om het schrappen van parkeerplaatsen zoals bijvoorbeeld op het Gemeenteplein te compenseren. Een bestaande parkeergelegenheid zoals aan het Zwarte Vijversplein blijft leeg. Er zijn geen nieuwe ondergrondse parkings noch contracten met de privésector voor uitbating van bestaande parkings ten voordele van de buurtbewoners.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving