Josaphat-treintunnel opent op 4 april

De nieuwe spoortunnel tussen station Schuman en het oostelijk ringspoor wordt op 4 april in gebruik genomen, als de crisisoefening van 25 februari goed verloopt. De tunnel moest in december 2015 openen, maar door de terreurdreiging werd dat uitgesteld.

Voor de tunnel in gebruik genomen kan worden moet er eerst een crisisoefening gebeuren. Die organiseert spoorwegnetbeheerder Infrabel op 25 en 26 februari. "Tijdens de oefening simuleren we een incident in de tunnel. Daarbij zijn de vijf veiligheidsdiensten bij betrokken, en er doen ook 100 figuranten mee", klinkt het bij Thomas Baeken, de woordvoerder van Infrabel.

Op basis van die oefening beslist de Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen (DVIS) of de tunnel veilig is. Als het resultaat positief is kunnen de eerste treinen op 4 april door de tunnel rijden. Dat moeten er acht per uur worden (vier in elke richting). De NMBS hoeft dat niet opnieuw aan te vragen bij Infrabel: wat voorzien was voor december werd gewoon opgeschoven naar april.

Terreur
De opening was eerst voorzien voor midden december, maar door het verhoogde dreigingsniveau kon dat niet doorgaan. Doordat de interventiediensten toen gemobiliseerd waren was er onvoldoende personeel om de crisisoefening te kunnen uitvoeren. De tunnel van 1,25 kilometer verbindt de spoorlijn Brussel-Namen met de luchthaven en kostte 365 miljoen euro.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?