Kaartenkenner fileert nieuw MIVB-netplan

De nieuwe vervoerskaart van de MIVB blijft te verwarrend en springt onzorgvuldig om met kleuren. Zo luidt het oordeel van metroplankenner Cameron Booth, die zich op vraag van deze nieuwssite over het plan boog. "Brussel kan beter een voorbeeld nemen aan Parijs."

Grafisch vormgever Cameron Booth beoordeelt fictieve en feitelijke vervoersplannen op de populaire blog Transitmaps. We vroegen hem om ook de nieuwste versie van het MIVB-plan aan zijn kritische blik te onderwerpen.

De nieuwe kaart werd eind vorig jaar ingevoerd. Waar de voorganger de bus-, tram- en metrolijnen nog min of meer geografisch accuraat toonde, is het nieuwe plan helemaal schematisch. De lijnen zijn allemaal rechtgetrokken en de meeste straten zijn verdwenen. Lijnen van andere maatschappijen, zoals die van De Lijn zijn minder prominent weergegeven.

"In vergelijking met de drukke janboel van de geografische kaart is het een hele verbetering", schrijft Booth. "Het aantal lijnnummers bij het Noordstation is bijvoorbeeld teruggebracht van maar liefst 36 naar 6."

Toch vertoont de nieuwe kaart volgens hem nog heel wat gebreken. De haltenamen nemen, mede door de tweetaligheid, veel plaats in en de toeristische iconen noemt hij flets. Maar de kaartenrecensent stoort zich vooral aan het kleurgebruik. 

"De kaart oogt erg zwaar omdat elke kleur zwart is afgelijnd", aldus Booth. "Normaal is dat enkel nodig bij heel lichte kleuren en ik weet niet waarom daar hier voor gekozen is. De gebruikte kleuren zijn bovendien simplistisch en cartoonesk, waardoor de kaart niet harmonieus en eenvormig overkomt. Het groen van de parken en het blauw van het kanaal zijn ook te fel. Daardoor treden ze in concurrentie met de vervoerslijnen."

Voorbeeld Parijs
De kaart krijgt uiteindelijk 2,5 sterren op 5. "Ze is beter dan de voorganger, maar nog altijd niet echt goed", klinkt het. "Ondanks alle veranderingen blijft het onoverzichtelijk en verwarrend." Booth raadt de MIVB aan om een voorbeeld te nemen aan de nieuwe vervoerskaart voor het Ile-de-France. Die combineert metro, tram en lokaal treinverkeer in en rond Parijs. De kaart toont echter niet alle buslijnen en hun haltenamen al helemaal niet.

De MIVB nam via Twitter al akte van de recensie. "We onthouden dat het een verbetering is en blijven werken om de kaart verder te verbeteren", klonk het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?