De rijrichting in de Hoogstraat tussen de Rollebeek- en de Joseph Stevensstraat wordt vanaf zaterdag omgekeerd. De ‘kleine Hoogstraat’ ligt eigenlijk in de voetgangerszone, maar dat werd door automobilisten stelselmatig met voeten getreden. Door de rijrichting voor leveranciers te veranderen, wil de Stad het probleem oplossen.
'Kleine Hoogstraat’ in voetgangerszone verandert van rijrichting
“Er wordt hier heel hard gereden, in wat eigenlijk een autovrije straat is. Het lijkt wel een autostrade”, getuigde handelaar Jos Humblet een maand geleden in Brussel Deze Week. Automobilisten lapten het kersverse rijverbod in het stukje Hoogstraat tussen de Kapellekerk en Bowling Crosby vrolijk aan hun laars. De hardleerse chauffeurs hadden de gewoonte om via dat stukje Hoogstraat een kortere route te nemen, in plaats van rond de kerk te rijden.
Verbodsbord
Schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) liet toen weten op de hoogte te zijn van het probleem. Ze noemde het “een kinderziekte van de nieuwe voetgangerszone”, en beloofde het aan te kaarten op de laatste gemeenteraad voor het zomerreces.
Daar kwam als oplossing uit de bus dat de rijrichting in de autovrije straat wordt omgedraaid, zegt Ampes woordvoerder Marc Daniels nu aan brusselnieuws.be. “Daarmee bedoelen we dan de rijrichting voor leveranciers die er tot 11 uur mogen rijden, gewone auto’s blijven verboden”, verduidelijkt hij.
Vanaf zaterdag mogen leveranciers het stukje Hoogstraat enkel nog inrijden vanaf de bowling richting Kapellekerk. “Automobilisten komende van de Zavel die dan toch de straat zouden willen inrijden, zien het verbodsbord voortaan duidelijk staan.”
De signalisatie in het stukje Hoogstraat wordt aangepast. Daniels vergelijkt met de situatie op de Anspachlaan, waar wagens die leveringen doen ook enkel richting Zuidstation mogen rijden.
Lees meer over: Brussel-Stad , Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.