Taaltelefoon_Taaladviseurs

| Taaldviseurs Stef Croon en An Bosmans vieren twintigjarig bestaan met feestelijk interview.

'Mensen liggen nog wel wakker van spelling en taal'

SK
© BRUZZ
21/10/2019

De Taaltelefoon viert vandaag haar twintigjarig bestaan met een feestelijk interview. An Bosmans en Stef Croon stonden in 1999 mee aan de wieg van dit Brusselse instituut en beantwoorden nog elke dag vragen van mensen.

Op 27 oktober 1999 werd de Taaltelefoon boven het doopvont gehouden: een openbare taaladviesdienst waarbij mensen terechtkonden met hun taalvragen. Het VRT-journaal wijdde er een item aan. De Vlaming zat er blijkbaar op te wachten, want de dag erna stond de Taaltelefooncentrale witgloeiend.

“Dat item in het journaal miste zijn effect niet. Klokslag negen uur begonnen de toestellen te rinkelen. En als we ophingen, rinkelden ze meteen weer. Het was een vuurdoop: in de eerste twee maanden hebben we meer dan 2600 vragen beantwoord”, vertelt taaladviseur Stef Croon in het interview.

De taalvragen aan de Taaltelefoon worden telefonisch en per e-mail gesteld. Op dit moment zijn ongeveer 25 procent van alle oproepen telefonische oproepen. Bijna 45 procent komt via e-mail binnen. In de beginjaren kwam 85 procent van de vragen binnen via telefoon en 15 procent via e-mail. "De wereld is nu veel digitaler. Toen werkten we met papieren registratieformulieren en rolden er nog vragen binnen via de fax”, verklaart Croon.

De behoefte aan taaladvies

In de beginjaren behandelden de taaladviseurs zo’n tienduizend taalvragen per jaar, de laatste jaren schommelt dat nog tussen de zes-en de zevenduizend. “Wie vandaag een taalvraag heeft, begint te googelen en vindt het antwoord vaak zelf al op onze websites. Mensen hoeven ons dus niet meer zo vaak te bellen en te mailen”, aldus Croon.

“Bovendien werd de website van de Taaltelefoon bijna zes miljoen keer geraadpleegd en het online Groene Boekje werd ook vier miljoen keer bekeken. Dus ja, mensen liggen nog wakker van taal en van spelling”, vertelt taaladviseur An Bosmans in het interview. "Dt-vragen zijn nog steeds dagelijkse kost voor de Taaltelefoon, maar het is maar een fractie van het werk. We krijgen ook veel vragen over de betekenis van woorden en uitdrukkingen."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, De Taaltelefoon, Twintig jaar

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni