Met de ICE naar Parijs of Amsterdam?
Lees ook: Mogelijk Duitse concurrentie voor Thalys
Volgens de krant zijn de onderhandelingen tussen de Duitse spoorwegen en de spoorwegbeheerders van Frankrijk, België, Nederland en Duitsland begonnen over de exploitatie door DB van een treinverbinding tussen Keulen, Parijs en Amsterdam met Brussel als spil. DB wil die treinverbindingen graag vanaf 2016 in gebruik nemen. Daarvoor zouden de snelle ICE-treinen worden ingezet, die nu al tussen Brussel en Keulen/Frankfurt rijden.
De door brusselnieuws.be gecontacteerde Belgische spoorbeheerder Infrabel weigert elke commentaar, "omdat over het al dan niet toekennen van een rijpad nooit wordt gecommuniceerd."
Kanaaltunnel
Vraag is hoe de Franse spoornetbeheerder gaat reageren. De nieuwe treinverbindingen zouden voor de Thalys rechtstreekse concurrentie betekenen.
Thalys is voor 62 procent in handen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF, voor 28 procent van de NMBS en voor 10 procent van Deutsche Bahn. In dat scenario zou Deutsche Bahn zich terugtrekken uit de Thalys.
Deutsche Bahn kondigde eerder ook aan Duitsland te willen verbinden met London via de Kanaaltunnel. De Franse autoriteiten doen daarover moeilijk, officieel uit veiligheidsoverwegingen.
Bij Deutsche Bahn was woensdagochtend nog niemand bereikbaar voor commentaar.
Lees meer over: Samenleving
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.