| Bordelen in de Aarschotstraat.

Sekswerkers in de Aarschotstraat krijgen een jarenlange werf op minder dan twee meter van hun vitrine. De werkzaamheden zijn nodig voor de uitbouw van de metro naar Schaarbeek en Evere.

De bouw van de geplande metrolijn 3 bestaat uit verschillende deelprojecten. Er is de nieuwe tunnel die gegraven wordt doorheen Schaarbeek en Evere, met zeven nieuwe stations en een stelplaats in Haren. Na eerder uitstel is het zogenaamde lastenboek voor de effectenstudie daarvan vanaf vandaag (vrijdag) in openbaar onderzoek. Dat betekent dat burgers en verenigingen het dossier kunnen inkijken en opmerkingen formuleren over de mogelijke gevolgen die onderzocht moeten worden. Pas na de effectenstudie kan een bouwvergunning worden aangevraagd.

Daarnaast is er ook de ombouw van de bestaande premetro tussen Albert en het Noordstation en de bouw van een nieuw station Toots Thielemans onder de Stalingradlaan. Tot slot is er is nog een afzonderlijke werf aan het Noordstation, waar de bestaande infrastructuur moet aansluiten op de nieuwe tunnel. Daarvoor wordt een stuk tunnel gebouwd dwars onder het dozijn treinsporen van het station.

Delicate werf

Het gaat om een delicate werf omdat het treinverkeer niet gehinderd mag worden. Daarom wordt hier op een klassieke manier gegraven en zal geen gebruik gemaakt worden van een grote tunnelboormachine zoals dat wel het geval is verder richting Bordet.

Kaart metrowerf noordstation

| Locatie van de geplande werf aan het Noordstation.

Voor dit deelproject is eerder al een vergunningsdossier ingediend. Het openbaar onderzoek met het oog op het bekomen van de bouwvergunning begint op woensdag 29 mei. Uit de impactstudie, die begin dit jaar werd afgerond, blijkt dat de werkzaamheden ongeveer vier jaar in beslag zullen nemen en dat vooral enkele bordelen in de Aarschotstraat overlast zullen ervaren door de werf. Die komt vlak voor de vitrines gelegen tussen het kruispunt met de Rogierstraat en de d’Hoogvorststraat.

“De prostituees zullen hinder ondervinden van het lawaai op de werf, zeker tijdens de grondafgravingen, en zullen veel minder uitzicht hebben op de straat doordat veiligheidshekken een visuele barrière zullen vormen op maximaal 2 meter van hun vitrines”, klinkt het.

De studie benadrukt dat er een begeleidingsstrategie moet worden uitgewerkt voor de buurt. “Als er geen maatregelen worden genomen om aangename inrichtingen te voorzien voor de voetgangers, zou dit alles een negatief effect kunnen hebben op hun activiteiten. De wijk zou aan gezelligheid kunnen inboeten indien de werf zou leiden tot een bijkomend onveiligheidsgevoel.”

Asbest

Ook in de omliggende straten zullen de werkzaamheden zorgen voor extra lawaai, stof en trillingen. In totaal moet er 100.000 ton grond worden afgevoerd, goed voor 3.350 vrachtwagens. Het werfverkeer, samen met de afschaffing van parkeerplaatsen, zal de zone ook minder goed bereikbaar maken, wat mogelijk ook een impact zal hebben voor de handelaars in de Brabantstraat.

Aan de andere kant van de spoortallud, langs de Vooruitgangsstraat, komt ook een werfzone. Hier moet een oud medisch centrum van de spoorwegen worden afgebroken. Het gebouw, dat al jaren leegstaat, bevat vermoedelijk asbest.

Naar aanleiding van de openbare onderzoeken organiseert bouwheer Beliris enkele infovergaderingen in de buurt op 3, 4 en 13 juni. Verschillende documenten zijn ook te raadplegen op de website metro3.be.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Schaarbeek, Samenleving, Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni