Minder deelnemers voor Tournée Minérale

© BenreisWikimedia Commons
| De deelnemers raakten een maand lang geen alcohol aan.

Iets meer dan 100.00 Belgen namen dit jaar deel aan tournée Minerale, en dronken een maand lang geen alcohol. In 2017 waren dat er nog bijna 20.000 meer. Het merendeel neemt deel omwille van gezondheidsoverwegingen.

Doel van Tournée Minerale is om een maand lang geen alcohol aan te raken. "Sommigen deden het vorig jaar af als een gimmick of een hype,” zeggen Stichting tegen Kanker en VAD/De DrugLijn, de organisatoren van de campagne. “Dat het aantal deelnemers opnieuw de kaap van de 100.000 overschreed, bewijst dat het concept een blijver is.”

De meesten nemen deel aan de alcoholloze maand omwille van gezondheidsredenen. Dat is voor bijna zeven op de tien deelnemers het geval, zo blijkt uit een rondvraag.

Samen zamelden de meer dan 100.000 deelnemers 64.724 euro in voor kankeronderzoek.

Ook ondernemers doen mee

Opmerkelijk dit jaar was dat steeds meer bedrijven op de kar van Tournée Minerale sprongen. Onder meer brouwer Vedett bracht bruiswater op de markt, in plaats van de ouwe getrouwe pils.

“Met Tournée Minérale hoopten we op termijn gewoontes te doorbreken, en de mentaliteit te wijzigen,” zegt Marijs Geirnaert, directeur van VAD/De DrugLijn. “Al die aandacht uit commerciële hoek bewijst hoeveel we al na twee edities bereikt hebben. Producenten voelen dat er vraag is naar alcoholvrije alternatieven en spelen erop in."

Horeca Vlaanderen en Febed, de Federatie van Belgische Drankenhandelaars, zeggen alvast dat, volgens hun steekproeven, de actie dit jaar een kleinere impact had op de omzet in hun sectoren.

Ook de drankenhandelaars zagen een kleinere impact. Ze waren beter voorbereid, met alcoholvrije alternatieven die meer in de aandacht kwamen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over