MIVB-baas: ‘Te veel auto’s in Brussel’

Er rijden zodanig veel auto's in Brussel dat het moelijk is om goed openbaar vervoer te organiseren. Dat zegt MIVB-topman Brieuc de Meeûs, die pleit voor een verschuiving naar andere vervoersmodi. De geplande trams van Brabantnet kunnen volgens hem niet tot in de stad rijden.

Het drukke verkeer heeft een grote impact op de dienstverlening van het openbaar vervoer. De MIVB leverde de laatste jaren inspanningen door eigen beddingen aan te leggen voor bus en tram, maar dat had nauwelijks een effect op de gemiddelde snelheid. “Maar als we niet hadden gedaan, stond alles vast”, zegt de Meeûs in een interview met La Libre Belgique.

De MIVB-voorman wil dat de stedelijke mobiliteit op een andere manier bekeken wordt. “Is de stad die we voor morgen willen dezelfde zoals we ze tot nu toe zagen, een waar men zo veel plaats aan de auto geeft?”, zegt de Meeûs. “Men zal binnen 15 jaar nog auto’s nodig hebben, maar voor kortere trajecten moet men andere modi gebruiken: de fiets, autodelen, het openbaar vervoer…”

Waanzinnig
Brussel kan onmogelijk zoveel autoverkeer slikken, zegt de Meeûs. “Het wordt op sommige plaatsen nu al waanzinnig”, zegt hij. “Twintig jaar geleden kon je op de Kleine Ring en de grote assen nog vlot rijden, nu staan ze de hele dag vol.”

De Meeûs toont zich ook een voorstander van een stadstol “als die gebruikt wordt om het openbaar vervoer te financieren”. Toch ziet hij het meeste heil in het bevoordelen van het openbaar vervoer en andere transportmodi ten opzichte van de auto. “Minder auto’s betekent ook dat onze bussen en trams vlotter door het verkeer raken”, klinkt het.

Trams De Lijn niet tot in de stad
De vervoersbaas geeft verder aan dat de NMBS de laatste jaren opnieuw het potentieel van de trein binnen Brussel heeft ontdekt. "26 stations zijn vandaag onderbenut. We moeten samen met de NMBS werk maken van goede overstapmogelijkheden. Daarover denken we samen na. De komende vijf jaar zouden we de eerste verbeteringen moeten zien."

Over Brabantnet, het geplande tramnet van De Lijn zegt de Meeûs het volgende. "Alles is goed meegenomen op vlak van mobiliteit en de voorgestelde lijnen zijn een goede aanvulling op het GEN. Maar er zijn technische problemen. De Lijn wil een sneltram maar die zal tijd verliezen zodra hij in Brussel aankomt. Het is niet mogelijk om die in het MIVB-net te integreren. Er zal dus moeten worden overgestapt."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees meer over

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?