MIVB zet vijf eerste Boa-metrostellen in

Vanaf maandag 3 september rijden voor het eerst vijf nieuwe metro's - de zogenaamde Boa's - op het Brussels metronetwerk. De nieuwe metrostellen zijn langer en hebben geen aparte compartimenten, zodat in-en uitstappen vlotter verloopt. Wanneer alle Boa's in 2009 in werking zijn, zal de metro 55 procent meer capaciteit hebben.

"De nieuwe metro's zullen worden ingezet op lijn 2, waar tot nu toe metrostellen met maar drie wagens reden. Vooral 's ochtends bleek dat te weinig te zijn. Maar ook op de lijnen 1A en 1B gaan de nieuwe Boa's rijden," zegt Kris Lauwers, adjunct-directeur-generaal van de MIVB.

De nieuwe metrostellen zijn doorloopmetro's zonder compartimenten, zodat in- en uitstappen sneller verloopt. Het wordt ook makkelijker om zich binnen de metro te verplaatsen, wanneer er aan het opstappunt te weinig plaats zou zijn. Ook voor mensen met een handicap wordt het dankzij de Boa's makkelijker om de metro in en en uit te stappen, zegt Lauwers: "Aan de deuren vooraan en achteraan zijn speciale platformen waardoor mensen in een rolstoel veel gemakkelijker toegang tot het metrostel krijgen "

In totaal zullen er 20 nieuwe Boa's op de Brusselse metro ingezet worden. Ze zullen geleidelijk aan in dienst genomen worden tot in 2009, wanneer de kleine ringlijn (metrolijn 2) rondgemaakt zal worden.

Momenteel telt het metronetwerk 217 'oude' wagons. De 20 nieuwe Boa's komen overeen met 120 van die 'oude' wagons. Wanneer in 2009 alle nieuwe metrostellen in dienst zijn, zal het aantal plaatsen in de metro dus met 55 procent toenemen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over

Nieuws uit Brussel in je mailbox?