Naar één ticket voor alle vervoersmaatschappijen

© Jef Van de Veire - BRUZZ

De vier Belgische vervoersmaatschappijen moeten tegen de zomer met een concreet voorstel komen om hun tarieven op elkaar af te stemmen en tickets aan te bieden die tegelijk geldig zijn op trein, tram, metro of bus. Dat heeft federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) gezegd. "Het is niet normaal dat reizigers in en rond Brussel nog altijd twee of drie vervoerbewijzen nodig hebben voor sommige verplaatsingen."

Minister Bellot maakte dinsdag op een persconferentie een balans op van al wat de voorbije jaren fout liep bij de uitrol van het Gewestelijk Expresnet in en rond Brussel. Een van de vaststellingen is dat de vier vervoersmaatschappijen - de NMBS en de regionale vervoersbedrijven MIVB, TEC en De Lijn - sinds 2012 niet meer hebben samengezeten om hun aanbod beter op elkaar af te stemmen en werk te maken van een harmonisering van hun tarieven. Dat laatste geldt als een belangrijke voorwaarde om de S-treinen aantrekkelijker te maken voor heel wat pendelaars. 

"Het is niet normaal dat reizigers in en rond Brussel nog altijd twee of drie vervoerbewijzen nodig hebben voor sommige verplaatsingen," aldus Bellot. "Met de Mobibkaart hebben we nu wel een drager die iedereen gebruikt, maar de tarieven zijn nog niet op elkaar afgestemd. In de toekomst moet de reiziger zijn vervoersbewijs kunnen kopen op één punt, ongeacht met welke maatschappijen hij zijn traject aflegt. Er moet één type automaat komen voor alle vervoersmaatschappijen. Ik heb de vervoersmaatschappijen gevraagd om tegen juli met een voorstel te komen."

Folders in restaurants
De NMBS van zijn kant kondigde een nieuwe promotiecampagne aan om het S-net bekender te maken. "Langs invalswegen komen grote affiches waarop we heel concreet de reistijd met de S-trein vergelijken met die met de auto," vertelde spoorbaas Sophie Dutordoir. "In heel wat Brusselse restaurants gaan we ook folders uitdelen met wat uitleg en de netkaart met de 12 S-lijnen. We praten ook met grote bedrijven. Als de Vlaamse administratie verhuist naar Thurn & Taxis, willen we zoveel mogelijk ambtenaren gebruik laten maken van het station dat we daar vorig jaar geopend hebben."

Dutordoir belooft ook aandacht voor de vele, kleinere Brusselse treinhaltes. "Die zijn vandaag vaak onzichtbaar. Daarom gaan we verlichte totempalen plaatsen met zowel het B-logo van de spoorwegen als het S-logo. Daarnaast willen we per station bekijken hoe we het comfort van de reizigers kunnen verbeteren met kleine investeringen. Ik denk aan de aanduiding van een overstapmogelijkheid, het beter plaatsen van de informatieborden of een nieuw wachthok." Op de treinen zelf moeten we het S-logo niet verwachten, omdat treinstellen ook op andere lijnen kunnen worden ingezet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?