Smet licht resultaten impactstudie tram 10 toe

Woensdag konden inwoners en handelaars naar een informatievergadering over tram 10 in Jette waarin de resultaten van een impactstudie werden voorgesteld. Die nieuwe tram zou vanaf 2012 van Simonis via de Jetselaan naar het UZ Brussel rijden. "Met deze lijn wordt Jette een van de best door het openbaar vervoer bediende gemeentes in het Brussels Gewest," aldus Brussels minister voor Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). De betrokkenen hebben nog tot 15 maart om opmerkingen door te geven.

De vergadering donderdagavond kon op grote belangstelling rekenen. Minister Smet stelde er de resultaten voor van een uitgebreide studie naar de impact van de verbinding met het openbaar vervoer tussen metrostation Simonis en Hoog Jette.

De impactstudie vergelijkt veertien mogelijke trajecten met vier verschillende vervoerswijzen. "De studie pleit duidelijk voor een tramlijn langs de Jetselaan en de markt van Jette naar het UZ Brussel," aldus minister Smet. "Ik wil de tram in één beweging doortrekken tot Heizel via de Dikke Beuklaan in Laken. Het Koningin Astridplein in Jette zal volledig heraangelegd worden met een ondergrondse parking."

Smet maakte daarnaast ook bekend dat deze nieuwe lijn niet tram 10 zal heten maar tram 9. Daarmee wordt verwezen naar de gelijknamige tramlijn die tot eind jaren '70 door Jette reed. De nieuwe tram zou vanaf 2012 van Simonis via de Jetselaan naar het UZ Brussel rijden. In een tweede fase gaat de lijn verder naar Houba de Strooper aan de Heizel.

De bewoners langs het traject zijn niet onverdeeld tevreden en vrezen voor overlast. Maar Smet wil de plannen nu nog verder verfijnen zodat de werkzaamheden in 2009 van start kunnen gaan. De inwoners en handelaars van Jette zelf kunnen nog tot 15 maart hun opmerkingen doorsturen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?