Studie: 'Brusselse media moeten crossmedialer werken'

© brusselnieuws.be
01/12/2011
Consultant Capgemini heeft donderdag de resultaten bekendgemaakt van een studie over de Vlaams-Brusselse media. Die zouden best opgaan in één bedrijf, met één zakelijk leider en één algemeen hoofdredacteur, suggereert het onderzoek. De journalisten moeten dan weer vaker voor verschillende media gaan werken. Vlaams minister voor Brussel Pascal Smet (SP.A) bestelde de studie.

Capgemini kreeg van Smet de volgende opdracht mee: "Onderzoek de potentiële efficiëntiewinsten van een fusie van de Vlaams-Brusselse mediapartners tot een Vlaams-Brussels Mediaplatform".

Het bedrijf kreeg kreeg daarbij geen besparingsopdracht mee, maar bekeek hoe met de huidige middelen - samen goed voor ruim 7 miljoen euro overheidsmiddelen van Vlaanderen en de Vlaamse Gemeenschapscommissie- een groter bereik kan gerealiseerd worden.

De Vlaams-Brusselse mediapartners zijn vandaag ondergebracht in drie verschillende bedrijven. Brussel Deze Week is uitgever van BDW, Agenda en brusselnieuws.be; FM Brussel en tvbrussel vormen telkens een eigen organisatie.

De studie stelt voor om de media voortaan in één bedrijf onder te brengen, met één zakelijk leider. Die stap moet tot een "coherentere visie, efficiëntere besluitvorming en bestuur" leiden. Ook een gezamenlijke commerciële strategie is makkelijker in één structuur, stelt de studie.

'Crossmediale redactiekamer'
Capgemini onderzocht ook verschillende manieren om de redacties te organiseren. De voorkeur van de consultancyfirma gaat uit naar een "crossmediale redactiekamer" in een gemeenschappelijke ruimte. De journalisten van de verschillende media werken onder verschillende hoofdredacteurs voor print, radio en televisie. De nieuwsgaring gebeurt er gezamenlijk.

Diezelfde journalisten worden verondersteld veel vaker dan vandaag voor andere media dan hun eigen kernmedium te werken. 30 tot 50 procent van de redacties - al naargelang het medium - moeten op die crossmediale manier gaan werken, stellen de auteurs van de studie voor.

Een algemene hoofdredacteur coördineert de inhoud van de verschillende media, hakt knopen door én stuurt tegelijk ook de onlineredactie aan.

De studie onderzocht ook het potentiële bereik van de media. Een mogelijke fusie zou het bereik van alle media gevoelig verhogen, concluderen de auteurs. De consultant besluit dat het potentieel van de nieuwssite het grootst is, zeker als die meertalig zou worden.

'Beslissing op korte termijn nodig'
Minister Smet benadrukt "dat het om een studie gaat" en wil nog niet zeggen wanneer de knoop exact doorgehakt wordt. De komende weken volgt nog overleg binnen de Vlaamse regering en met de Vlaamse Gemeenschapscommissie (VGC).

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Politiek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni