Menu

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni
SummerGuide2018 PARTY04 Piknik Elektronik

Piknik Elektronik organiseert feest uit protest tegen ‘monopolie van grote evenementen’

© Belga
26/05/2026

Het autonome feestcollectief Piknik Elektronik keert op 13 juni eenmalig terug naar het Poelaertplein met 'Protest Elektronik'. Daarmee wil het feestcollectief een zogenaamde "monopolisering van de elektronische cultuursector" in Brussel aankaarten.

Het autonome feestcollectief greep in 2025 naast een toelating om een openluchtfuif te organiseren op het Poelaertplein in Brussel, waar zij de jaren voorheen steeds actief waren. Het feestcollectief is van oordeel dat de Stad Brussel te veel ruimte laat aan grote spelers die "binnen de sector steeds meer zichtbaarheid en beslissingsmacht naar zich toe trekken".

Het gaat daarbij volgens hen onder meer over Hangar, de concert- en openluchtfeestorganisator die erg actief is in het Brusselse. Ook burgemeester Philippe Close (PS) wordt niet gespaard van kritiek. Volgens Piknik Elektronik doet de stad te weinig om de vermeende belangenvermenging binnen de jury die de openluchtfeesten toestemming geeft, vormgegeven door vzw Brussels By Night, aan banden te leggen.

Jury

"Dit jaar ging de Stad Brussel, onder leiding van Philippe Close, zelfs nog verder door enkele van diezelfde actoren in de jury te plaatsen", klinkt het bij de organisatie. "Nadat we deze belangenconflicten hadden aangeklaagd, werd ons gevraagd om vergunningen opnieuw in te dienen die al in 2025 waren aangeleverd, terwijl organisaties die structureel verbonden zijn met juryleden - onder meer via gedeelde entiteiten - opnieuw geselecteerd werden voor meerdere locaties."

Dat "verstikt" de Brusselse elektronische cultuurscène, zo meent Piknik Elektronik. "Dus keren we terug. Omdat elektronische cultuur niet toebehoort aan een handvol structuren. Omdat de openbare ruimte van iedereen is en omdat een vrije scene geen toestemming vraagt om te bestaan. Geen dj's toegelaten? Prima. We zullen alsnog samenkomen, muziek spelen en de ruimte enkele uren samen innemen."

Burgemeester Philippe Close (PS) wenst niet te reageren op de aantijgingen aan zijn adres. Sectorfederatie Brussels By Night was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar.