Drie keer staat de Brusselse rapper Scylla in Bozar, drie keer is de zaal Henry Le Boeuf uitverkocht. Om zijn twintigste verjaardag in de scene te vieren, laat hij zijn hardste bars er begeleiden door het Belgian National Orchestra. Maar zijn dat geen onverzoenbare werelden?
Om zijn twintigste jaar in de scene te vieren, laat de Brusselse rapper Scylla in Bozar zijn scherpste bars begeleiden door het Belgian National Orchestra.
Scylla vs. het BNO: zijn hiphop en klassieke muziek ooit meer dan een verstandshuwelijk?
Van de block party's in de Bronx naar Beethoven, Bach en Brahms. Het lijkt een onmogelijke spagaat. En toch, in een stijl waar producers steeds op zoek zijn naar die ene ongehoorde sample, was het een kwestie van tijd voor ook de plaatgroeven van Deutsche Grammophon uitgekamd zouden worden naar bruikbaar materiaal. Nas leverde met ‘I can’ misschien wel het bekendste voorbeeld, waarin over de melodielijn van Beethovens ‘Für Elise’ rapte. Later zou hij voor ‘Hate me now’, zijn samenwerking met de verguisde P. Diddy, O Fortuna van Carl Orff in de beat verwerken.
Interessanter wordt het wanneer artiesten in hun teksten ook naar het origineel knipogen. Zo neemt Kelis op ‘Like you’ de torenhoge noten van de Koningin van de Nacht uit Die Zauberflöte als inspiratie, terwijl ze "Can we come together / You can fluff my feathers" rapt. Een verwijzing naar dat andere aimabele personage uit Mozarts opera, de vogelvanger Papageno die op zoek is naar zijn wederhelft Papagena.
Rappen in koor
Gelovend in het potentieel van deze onwaarschijnlijke cross-over, had het beroemde hiphoplabel Def Jam zich eerder, in 1997, zelfs al aan een volledige conceptplaat gewaagd. De klapstukken op hun roster – Xzibit, LL Cool J, Onyx, Mobb Deep, … – gingen aan de slag met hits uit de klassieke canon: het 'Bloemenduet' uit Lakmé, ‘Vissi d’arte’ uit Tosca. Warren G scoorde zelfs een bescheiden hit met zijn bijdrage 'Prince Igor', gebaseerd op de opera van Aleksandr Borodin.
Al lijkt de wisselwerking toch vooral te slagen in deze richting. Hiphop met een orkestrale begeleiding is vaak een fletsere bedoening – aan het Belgian National Orchestra om het tegendeel te bewijzen. De rijkheid van het symfonische apparaat durft al eens verloren te gaan. Het zijn dan vooral de koperblazers en de percussiesectie die het zware werk opknappen, terwijl de violen tot een ritmische rol zijn gereduceerd. De klassieke toontaal raakt dan verloren in een klankpalet dat dichter bij de traditionele bigband aanleunt, zoals op Gangsta Wagner, een plaat van het Dakah Hip Hop Orchestra.
Geef rappers dan liever een koor. Kanye West (vandaag de dag al evenzeer verguisd) maakt op The life of Pablo fantastische muziek met een ensemble kerkzangers. En de koorzangen in ‘Gangsta’s paradise’ kregen op de Billboard Awards in 1995 een spetterende apotheose toen Coolio en L.V. op het podium begeleid werden door het New York Boys Choir. Misschien moet Scylla snel nog polsen of het Vlaams Radiokoor ook beschikbaar is?
Scylla gaat orkestraal met het Belgian National Orchestra op 6, 7 en 10/11 in Bozar, bozar.be