Lichaam, muziek en jeugd op het Kunstenfestivaldesarts

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
05/05/2011
Op het Kunstenfestivaldesarts komen traditiegetrouw theater, dans, performance, film, beeldende kunsten en cross-over aan bod. Naast gevestigde internationale namen nodigt het festival nieuwkomers uit binnen- en buitenland uit, in 2011 goed voor een dertigtal artistieke creaties gespreid over drie weken.

Een overkoepelend thema vinden de samenstellers te beperkend, maar volgens directeur Christophe Slagmuylder zijn er wel vier rode draden.

In de eerste plaats domineert in 2011 de aanwezigheid van het lichaam op het woord. In zijn uitgepuurde, haast minimalistische voorstellingen peilt de Oostenrijkse choreograaf/performer Philipp Gehmacher bijvoorbeeld naar de positie van de performers in de ruimte en de - mogelijke - dialoog die ze met het publiek aangaan. In In their name (KVS_Box, 18 &19/5, 20.30, 20 & 21/5, 19 & 22.00) treedt Gehmacher samen met de dansers Rémy Héritier en An Kaler aan in een industrieel aandoend landschap. Langzaam ontstaat toenadering naar de toeschouwers die midden in het speelvlak zitten.

Een tweede lijn trekt de muziek. Naast de première van de nieuwe opera van Jan Decorte (zie hiernaast) en een pak andere voorstellingen, steunt Madame Plaza van Bouchra Ouizguen voluit op toon en stem (Hallen van Schaarbeek, 22 > 24/5, 20.30). Alles draait hier rond Aïta's: haast vergeten Marokkaanse zangeressen die met stem, lijf en leden muziek maken, maar daarbij weinig bewegen. En passant maakt de choreografe de balans op tussen verschillende generaties: de vrije maar onopvallende Aïta van weleer en de moderne Marokkaanse vrouw.

Ten derde willen de kunstenaars een tegenstem bieden voor schreeuwerig entertainment en het overwicht van de massamedia. Dat kan door een dagelijkse locatie te gebruiken als ongewoon theaterpodium. In 2006 gooide de Argentijn Mariano Pensotti op het festival al hoge ogen met La marea, waarin de Vlaamsesteenweg, zijn huizen en bewoners een totaalspektakel werden. Ditmaal volstaat een metroticket om Sometimes I think, I can see you bij te wonen (Metro Botanique, 13, 14, 20, 21/5, 20.00, 15 & 22/5, 16.00). Mikkend op de verbazing van de voorbijganger, werken vier schrijvers teksten uit op basis van wat ze zien. Die kunnen de reizigers meteen lezen op grote schermen.

Tot slot reikt het festival de hand aan de jeugd: gedurende het hele festival functioneert het Rits aan de Dansaertstraat als kloppend hart, en een heuse jury samengesteld uit tienjarigen zal quasi alle voorstellingen aan zijn onverbiddelijke oordeel onderwerpen voor de Children's Choice Awards.

6 > 28/5/2011
verschillende locaties
www.kfda.be, tickets@kfda.be, 070-22.21.99

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Events & Festivals

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni