David Seymour (Chim), empathische observator in een woelige tijd

Leica-man, wereldberoemd en Joods. Nogal wat namen horen in dat rijtje thuis: Robert Capa, Richard Avedon, Man Ray, Alfred Stieglitz. En ook David Seymour,aliasChim (1911-1956), al zijn zijn foto’s beroemder dan zijn naam. Je vindt hem doorgaans onder ‘de anderen’als het gaat over de oprichters van het fotoagentschap Magnum Photos naast Capa en Henri Cartier-Bresson. Het Joods Museum wil hem met een retrospectieve uit de vergetelheid halen.

De foto van de magere vrouw die haar kind zoogt tijdens een bijeenkomst in Estremadura, is het symbool geworden van de strijd voor democratie in Spanje. Al sinds zijn vlucht uit Polen naar Parijs in 1933 is Seymour als fotojournalist onder de schuilnaam Chim meer geïnteresseerd in de mensen die proberen rond te komen dan in de danseressen van de Folies Bergère. Capa en Chim verslaan allebei de Spaanse burgeroorlog, maar Capa trekt naar het front, terwijl Chim de burgers in de onderaardse schuilplaatsen volgt. Hiervan zijn prints te zien van negatieven die drie jaar geleden zijn opgedoken in een Mexicaanse reiskoffer nadat ze 70 jaar lang verloren werden gewaand. Na de Duitse invasie in Polen vluchtte Chim naar de Verenigde Staten waar hij als fotoanalist luchtfoto's interpreteerde voor de geallieerden.

Voor Unicef portretteerde Chim, die zelf zijn ouders in de oorlog had verloren, de weeskinderen van de oorlog. Als verantwoordelijke voor Europa bij Magnum fotografeerde hij in Duitsland de Dachau-processen, in Italië de besloten wereld van het Vaticaan, waar hij uitzonderlijk werd toegelaten, in Israël bekeerde inwijkelingen.

Tijdens de Suez-affaire wordt Seymour op 10 november 1956 in Port Said doodgeschoten, toen hij zich klaarmaakte om de uitwisseling van krijgsgevangenen te fotograferen na het staakt-het-vuren. Interessant is dat naast zijn foto's ook persoonlijke documenten getoond worden, zoals de brief aan zijn familie waarom hij daar per se verslag van wilde uitbrengen, foto's van de Magnum-redactie, of het tijdschrift Le Regard met Chims reportages over de Spaanse burgeroorlog waarvan sommige foto's ook als autonoom werk aan de muur ophangen. Het was Stieglitz' verdienste dat fotografie als zelfstandige - achtste - kunstvorm aan het rijtje werd toegevoegd. Wie Chims foto's ziet, twijfelt niet langer aan die status.

wanneer: > 27/2/2011 - di > zo 10 > 17.00
ticket: € 3/5
waar: Joods Museum, Miniemenstraat 21, Brussel
info: 02 512 19 63

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • De witte file: de camionette verovert de stad
  • Laisse les filles tranquilles: 'Het intimideren moet stoppen'
  • NRC-correspondent: 'Laat Brussel niet te hip worden'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • AfricaMuseum: sur les chemins de la décolonisation avec Emma De Swaef
  • Raoul Servais: het geheim van de animatiefilmpionier
  • Duizelen op lintjazz en stoepdisco
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement