Expo Pieter Vermeersch: Adembenemende ontsnappingskunstenaar

Onze score

Pieter Vermeersch laadt ruimtes op met kleur en tijd. Bij Galerie Greta Meert vallen alle dimensies weg. 

Het liefst van al zouden we op deze pagina zwijgen. Onze onherroepelijk hortende analyse staken en de vrijgekomen tijd en ruimte gunnen aan het werk dat zich er hardnekkig aan onttrekt. Want hoe begrens je wat vrijheid behoeft en vertolkt? Hoe verwoord je wat ontsnapt aan het benoemen? Hoe richt je je door de tijd geloken ogen op wat tijdloos is?

Pieter Vermeersch is een kunstenaar die ruimtes en doeken doet vibreren. Op een meticuleuze, bijna wetenschappelijke manier – gebaseerd op de negatieven van foto's die hij maakt van wolkeloze hemels, muren of geabstraheerde kleurpaletten van oude meesters – verdeelt hij de verf gradueel over een oppervlak en creëert zo intens beweeglijke schilderijen die inspelen op de intieme interactie van tijd, ruimte en kleur. Die conceptgedreven maar zinnelijke werken, die je haast beeld kunt zíen worden, slagen erin de tijd te vangen en tegelijk de vrije loop te laten, maar tonen in al hun picturale kracht het voortdurende verloop, een permanente staat van verandering.

1474 EXPO pieter vermeersch2
Zo ook bij Galerie Greta Meert, waar Pieter Vermeersch twee verdiepingen inpalmt. Beneden gebeurt dat via een imposante toe-eigening van de ruimte met een horizontaal uitgespreide, blauwe dégradé, versneden door een enorme L-vormige muur van bouwstenen. Boven trekken imposante doeken – hier op een formaat dat Vermeersch' uithouding op de proef stelt; elk doek wordt in een tijdspanne van één dag afgewerkt – de fysieke en mentale ruimte open. Tegenover die dégradés plaatst Pieter Vermeersch nieuw werk: doorleefde marmeren tabletten, die patronen onthullen die lijken op jaarringen, geologische dwarsdoorsnedes of geografische elementen (kaart én gebied) en die van minimale, zoete toetsen worden voorzien.

Het is verwonderlijk hoe de kunstenaar die zichzelf op de rand van het waarneembare posteert en zo geheel nieuwe beelden en esthetische universums schept, hier de beheersing aan de dag legt om bestaande beelden minimaal aan te raken en maximaal te transformeren. Hoe hij de oplossing ziet van een probleem dat zich niet stelt, uitgebalanceerd en met een doorwrocht inzicht in de interne mechaniek en doorwerking van het beeld in de kijker. Alsof de kunstenaar op verdwijnen staat, opgeslokt door het hart, de essentie van de kunst. Tijdloos!

Pieter Vermeersch 

data: > 4/7

waar: Galerie Greta Meert, Vaartstraat 13, Brussel-Stad

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
deze week
  • Van Cloaca tot counterstrike: het poppretpark van Wim Delvoye
  • Philosophes miniatures au Millenium Festival
  • Fearless film-maker goes where no one has gone before
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement