review

Expo 'Private Choices': Als kunst de living verlaat

Onze score

Met de tentoonstelling Private choices verlegt de Centrale for Contemporary Art de focus van kunst naar collectioneur. Dankzij de elf uiteenlopende Brusselse verzamelingen van hedendaagse kunst krijg je een uitdagende inkijk in de persoonlijkheid van de verzamelaars en de rijkdom van hun collecties.

Het gebeurt niet zo vaak dat je als buitenstaander de kans krijgt om in de verzamelde kunstschatten van een privécollectioneur te duiken. Af en toe vang je daar eens een glimp van op, zoals wanneer de familie Vanhaerents een eigen galerie opent om de werken in haar bezit tentoon te stellen.

Net daarom is het al een prestatie op zich dat curator Carine Fol van de Centrale for Contemporary Art elf verzamelaars wist te overtuigen om een deel van hun collectie, al dan niet anoniem, te ontsluiten voor het publiek. In elf hoofdstukken en evenveel kabinetten loodst de expo je langs een boeiend overzicht van de hedendaagse kunst.

Private choices slaagt erin om je door de ogen van de verzamelaar te laten kijken naar wat er geëxposeerd wordt en maakt zichtbaar waarom de verzamelaar in kwestie gekozen heeft voor dat specifieke kunstwerk. Een interview met de eigenaar helpt je in elk kabinet op weg. Ook het favoriete album en boek geven een hint, en hier en daar levert een persoonlijke brief aan de bezoeker nog meer inzicht op.

Curiositeitenkabinet
Bovendien zorgen de eigenzinnige interpretaties voor een interessante verrijking. Anders dan de vaak chronologische of thematische opbouw in musea, krijgt deze tentoonstelling nog een laagje persoonlijkheid mee. Sommige collecties zijn klein en intiem, andere groots en explosief.

Zo is de anonieme collectie R.Patt een waar surrealistisch curiositeitenkabinet met kleinschalig werk van vier ‘Marcels’ (Duchamp, Broodthaers, Mariën, Vandeweyer) en René Magritte. Bij Frédéric de Goldschmidt is de kleur wit dan weer de rode draad door zijn verzameling, met als gevolg dat foto’s van de Brusselaar Vincent Meessen naast die van de wereldberoemde Braziliaan Sebastião Salgado terechtkomen én er thuishoren.

Of nog: een anoniem koppel heeft in zijn living vier schedelkunstwerken bij elkaar gezet. Ze zijn op verschillende tijdstippen gemaakt door Damien Hirst, Jan Fabre, Michel François en Kris Martin, maar vormen samen wel één mooi geheel. Wat verderop staat er dan weer een erg kleurrijke installatie van Nick Cave vlak bij een videokunstwerk van Brusselaar Emmanuel Van der Auwera. Beide gaan mooi op in de monumentale collectie van de familie Servais, net omdat je uitgedaagd wordt er met haar blik naar te kijken.

“Gedurende een halfjaar zal de Centrale het museum van hedendaagse kunst van Brussel zijn”, zei curator Fol bij de opening van de expo. Dat is misschien iets te hoog gegrepen, maar bij gebrek aan een echt museum komt Private choices wel aardig in de buurt.

> Private Choices. > 27/05, Centrale for Contemporary Art, Brussel

Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Fietsersbond: 'Er zit een systeemfout in het Brussels verkeer'
  • Miljoenen voor openbare ruimte rond Zuidstation
  • Langspeelfilm van Patrick Van Antwerpen opnieuw uitgebracht
  • Lees online
deze week
  • Kaat Beels & Nathalie Basteyns: 'Niet iedereen wil Star Wars zien'
  • Melanie De Biasio: Jamais à bout de souffle
  • The Van Jets: The rock quartet releases the beast
  • Lees online
Neem een abonnement
Lees ook