1601 Robert Adams2

Expo van de week: Robert Adams

Heleen Rodiers
© BRUZZ
02/02/2018

Het is zoeken naar een levende ziel in de verstilde zwart-witlandschappen van de Amerikaan Robert Adams, maar een nakende nucleaire ramp doet hem de mensen in zijn buurt fotograferen met een verborgen Hasselblad.

Begin jaren 1970. Vanuit hun woning in de buurt van Denver zien Robert Adams en zijn vrouw een rookkolom opstijgen boven de Rocky Flats Nuclear Weapons Plant. Met het groeien van de rookpluim, groeit ook de onrust. Komt er bij de brand radioactiviteit vrij? Is dit de voorbode van een nucleaire ramp?

De hulpeloosheid die de fotograaf en zijn vrouw voelen, is voor de landschapsfotograaf de impuls om voluit mensen te fotograferen. Dat voluit mag je figuurlijk nemen. Adams maakt zich liever niet kenbaar als fotograaf. Hij verbergt zijn Hasselblad onder zijn jas. De verborgen camera garandeert meer authenticiteit. Achteraf snijdt hij de negatieven bij in de donkere kamer.

Banale, alledaagse activiteiten

De serie Our parents, our children, gefotografeerd onder genadeloos hard zonlicht, is beklijvend. De onrust staat op de gezichten van de volwassenen te lezen. Ze staat in schril contrast met het onbezorgde spel van de vele kinderen in de foto’s.

1601 Robert Adams

Op enkele uitzonderingen na zijn de originele prints klein. Adams gunt ons een intieme kijk op banale, alledaagse activiteiten als naar de supermarkt gaan. Het leven gaat door, zelfs bij nakend onheil. De kwaliteit van de prints is fenomenaal. Ondanks het harde licht weet hij de bewoners van het stadje bij Denver in zachte tonaliteiten van grijs te vatten.

Robert Adams geniet wereldfaam met zijn zwart-witlandschappen. Hij documenteert geen idyllische plekken maar richt zijn camera op de huizenbouw in Colorado. In zakelijke, uitgepuurde cadrages fotografeert hij de verovering van van de mens op de natuur.

Waar ooit bizons graasden en indianen rondzwierven, staan nu uniforme huizen. Waar ooit uitgestrekte wouden het landschap tekenden, zijn er nu machines die de eeuwenoude bomen kappen en verzagen tot planken die dienen voor de huizenbouw.

Atoomoorlog lijkt plots plausibel

Het is niet verwonderlijk dat Adams liever een boom ziet dan een mens. Cottonwoods – het tweede luik van de expo – toont knoestige bomen in alle seizoenen. “Soms lijken ze blij te zijn en soms lijken ze af te zien, maar je kan zeggen dat ze een soort rust kennen waar wij nooit toe komen, althans niet voor langere tijd,” stelt Adams.

De fotograaf die de mens graag een spiegel voorhoudt over hoe driest hij tekeergaat tegen de natuur in naam van vooruitgang en comfort, wat moet hij niet denken van iemand als Trump? De Amerikaanse president maakt geen al te beste milieubeurt. Hij doet natuurparken inkrimpen en een atoomoorlog lijkt plots plausibel. Het werk van Robert Adams lijkt actueler dan ooit.

> Robert Adams. > 18/3, Fondation A Stichting, Vorst

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Vorst, Expo, Robert Adams

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni