Filmmaakster Saddie Choua onderzoekt ruimte die vrouwen innemen

Het hoofdthema in Bozar deze zomer is gender. Een van de kunstenaars die er exposeren is filmmaakster Saddie Choua, met haar installatie ‘I’m sorry I can’t offer you tea, my hands are a little tight’.
 

Hoe is de installatie ontstaan?
Saddie Choua: “De installatie is voortgekomen uit de documentaire waar ik op dit moment mee bezig ben. Zowel in de documentaire als in de installatie onderzoek ik de manier waarop vrouwen een plek krijgen. In de media, maar ook daarbuiten. Ik vind dat vrouwen vaak alleen beoordeeld worden op hun vrouw-zijn. Mensen kijken naar een vrouw en vragen zich alleen af: ‘Ziet ze er goed uit?’ en ‘Hoe gedraagt ze zich?’. Daardoor verliezen mensen uit het oog wat die vrouw wil zeggen. In de Engelse krant heb je bijvoorbeeld de Page Three girl (de topless vrouw die in kranten als The Sun extra lezers moet trekken, JP). Deze vrouw krijgt dus letterlijk alleen een plaats om haar lichaam te tonen. Diezelfde plek in de krant zou kunnen worden opgevuld met een interessante column van een vrouw.”

Hoe heb je de beelden geselecteerd?
Choua: “Wat ik wil laten zien, is de manier waarop we, soms onbewust, naar vrouwen kijken. Een van de personages in de installatie is bijvoorbeeld het kleine meisje dat je met haar handen ziet spelen. Het kleine meisje wordt verondersteld om op te groeien als vrouw. Maar je ziet alleen haar romp. We zien daardoor niet dat ze praat, en we luisteren ook niet naar wat ze zegt. Hieruit spreekt weer het idee: ‘Wees mooi, maar houd je stil.’”

Je documentaire heet ‘The Pussy Riot guide to feminism’. Wat wil je ermee laten zien?
Choua: “Pussy Riot is eigenlijk een kunstenaarscollectief, een all-female punkband. Dat zijn de mensen helemaal uit het oog verloren. Er wordt vooral gekeken naar de schoonheid van vrouwen en naar de onderlinge jaloezie. Dat zijn typische zaken die aan bod komen als we het over vrouwen hebben. Kun je je voorstellen dat ze over Edward Snowden zeggen: ‘Het is wel een heel jaloerse man, hoor!’”
Jasmijn Post

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Cultuurcentrum Zinnema: 'Wij zijn een voorbeeld voor de sector'
  • Photo News: 'Iedere dag sturen we duizenden foto's de wereld rond'
  • De 20km wordt 40: 'Elke deelnemer is een verhaal'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Nilüfer Yanya: Reinde des Nuits
  • Art Brussels: an invitation you can't refuse
  • Hydrogen Sea: een nieuwe plaat voor het klimaat
  • Fritland: Quand Zenel Laci quitta la friterie pour la scène
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement