review

Michel Mazzoni: Door de bomen het bos

© Michel-Mazzoni - From-the-series-Others-Things-Visible,-2017-2018-(6)
Onze score

Een kunstenaar die fotografie als medium kiest, opent vroeg of laat een doos vol vragen over de essentie van fotografie. Michel Mazzoni bouwt er zijn hele oeuvre rond. 

“Life is not about significant details, illuminated a flash, fixed forever. Photographs are,” tekent de scherpzinnige Amerikaanse denker Susan Sontag op in On photography, een bundeling essays uit 1977. Het zou over het werk van Michel Mazzoni kunnen gaan. Als kunstenaar verkent hij de essentie van de fotografie: haar reproduceerbaarheid, haar fragmentarische esthetiek en haar weergave van wat is geweest.

1652 M-04
© Michel-Mazzoni - From-the-series-Others-Things-Visible,-2017-2018-(5)

In zachte grijstinten fotografeert hij details: nu eens een steen in de hand, een stuk plastic, een grasspriet of de lucht. Zonder vastomlijnde werkwijze registreert hij eenvoudige dingen en toevallige ontmoetingen. De beelden worden lukraak bij elkaar gebracht. Zo tracht hij een van de pijlers van het fotografische beeld te omzeilen: het verwijzen naar ruimte, tijd en plaats.

Op zich is dat een interessante denkoefening. Over de techniciteiten of fotografie als kunst is met reden al rijkelijk inkt gevloeid. Maar een medium onderzoeken met het medium zelf is geen evidentie. De complexe concepten vertalen naar een visueel interessant en begrijpbaar parcours is op zijn minst een uitdaging. Michel Mazzoni slaagt er maar half in. De scenografie van Other things visible ziet er puik uit, maar zonder het concept zijn de beelden niets. De begeleidende introtekst roept alleen maar meer vragen op.

Voor een keer baadt de tentoonstellingsruimte van de Botanique in fel wit licht. Een geslaagde ingreep die de veelvuldige beeldmanipulaties van Mazzoni onderstreept. Hij experimenteert in de opname met lichtvlekken of voegt achteraf in de afdruk rasters toe. Hij presenteert tweedimensionale foto’s als een installatie. Zelf maalt hij er niet om dat de betekenis onzeker blijft, maar als kijker wil je visueel geprikkeld worden of een duidelijk verhaal. Hier vind je geen van beide.

1652 M-02
© Michel-Mazzoni - From-the-series-Others-Things-Visible,-2017-2018-(3)

Naar aanleiding van de tentoonstelling verscheen er ook een boek. Waar hij met zijn expo niet in slaagt, lukt wel in zijn boeken. Met een mooie vormgeving en een boeiende beeldsequentie creëert hij een interessant narratief voor zijn onderzoek naar de essentie van de fotografie.

OTHER THINGS VISIBLE > 14/4, Botanique

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?