Poëzie in grijstinten van Jean-Louis Vanesch

Heleen Rodiers
© Agenda Magazine
21/05/2011
De Luikse fotograaf Jean-Louis Vanesch is na Arno Roncada de tweede fotograaf die de confrontatie mag aangaan met de vaste collectie van het Antwerpse FotoMuseum. Voor Junctions combineert hij zijn poëtische zwart-witfoto’s met verwante beelden uit de historische verzameling.

Jean-Louis Vanesch (1950) zoekt zijn onderwerpen dichtbij huis, in de natuur. Ritselende bladeren, ruisende bomen vereeuwigt hij op de gevoelige plaat. Het van nature documentaire karakter van de foto is voor hem onbelangrijk. Het zijn persoonlijke bespiegelingen die meer affiniteit hebben met abstracte schilderkunst dan fotografie.

In de reeks "Arbos" worden boomstammen herleid tot zwarte vlakken. Wiegende takken worden streepjes gekorreld grijs. De wolkenloze lucht is het wit dat het tableau doet oplichten. In 'Le Jardin' herkennen we nog vaag de wuivende grassprieten die langzaam in het diepe, donkere zwart verdwijnen. Voor 'Mer du Nord' bekijkt hij de zee en haar vloedlijn.

De foto's drukt hij af in diepe zwart- en grijstinten. Bijna al de details gaan verloren. Alleen de idee van een eindeloze massa water die langzaam beweegt op de getijden blijft overeind. De drie beelden uit "Mer du Nord" zijn veruit de sterkste foto's die we in de tentoonstelling te zien krijgen. De foto's doen onwillekeurig wat denken aan de zeelandschappen van de Japanse fotograaf Hiroshi Sagamoto. Alleen lijkt het licht dat de foto's van Sagamoto kenmerkt in de reeks van de Luikse fotograaf wat te zijn uitgedoofd.

Weinig woorden
Vanesch toont zijn eigen werk samen met een 25-tal zwart-witfoto's uit de collectie van het FotoMuseum. Soms zijn er evidente verwijzigingen naar het onderwerp in zijn eigen foto's, zoals de beelden van Julien Coulommier of Josef Sudek illustreren. Andere foto's vertonen eerder stilistische overeenkomsten zoals we zien bij de picturalistische beelden van Alvin Langdon Coburn en de foto's van de Amerikaanse abstract-expressionistische fotograaf Aaron Siskind. Andere verwijzingen zijn minder duidelijk: de straatfotografie van Brassaï, Alfred Stieglitz en Paul Strand is ver verwijderd van de natuurpracht van Vanesch.

Na een succesvolle eerste editie weet deze Junctions ons minder te overtuigen. De dialoog tussen het werk van Vanesch en de collectie is er een van weinig woorden.

>26/06/2011 di > zo 10 > 18 (do > 21.00)
gratis

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Expo

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni