Eternité: de dood spaart niemand

Onze score

Er wordt veel gestorven in deze adaptatie van de familiekroniek L'élégance des veuves van Alice Ferney. Ongeboren kinderen, baby's, kinderen, piepjonge soldaten, vaders, moeders, oudjes: de dood spaart niemand.

Maar alle onheil en rampspoed ten spijt wordt er de hele twintigste eeuw lang nog veel meer geboren. Zo zet het leven zich eeuwig (maar niet oneindig) voort. Met die openbaring kan Tran Anh Hung de kijker op het einde ongebruikelijk diep raken. Maar het vergt veel geduld om tot dan te blijven zitten. De regisseur, die nog altijd teert op de faam die hij in de jaren 1990 verwierf met Cyclo en L'odeur de la papaye verte, vertrouwt voor het verhaal op een literaire voice-over.

De zonovergoten, weelderige, maar afgelikte beelden zijn niet veel meer dan bewegende illustraties. In die (deels in Brussel gefilmde) tableaux vivants zijn de spelmogelijkheden van de acteurs beperkt. Het is niet makkelijk om aan de zonderlinge stijl en vorm te wennen.

FR, 2016, dir.: Tran Anh Hung, act.: Audrey Tautou, Bérénice Bejo, Mélanie Laurent, Jérémie Renier, 120 min. Actor’s Studio, Le Stockel, UGC Gulden Vlies/Toison d’Or

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Achter de gevels van sociale woningen: schimmel, ratten en enkel koud water
  • Fons Leroy (VDAB): 'Toekomst Brusselse werklozen ligt in de Rand'
  • Vzw Vogelzang Anderlecht: 'De verstedelijking jaagt de laatste steenuil weg'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Jef Neve & Natalia: liefde voor muziek (en elkaar)
  • Wauter Mannaert: Bédéiste à la main verte
  • Quartett: Rosas & STAN's dangerous liaison
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement