1615 final portrait

Final Portrait

Hoe hoog leg je de lat? De Zwitserse kunstenaar Alberto Giacometti was zelden tevreden over zijn (graatmagere) beeldhouwwerken en schilderijen. Het eindresultaat stemde nooit overeen met het ideaal in zijn hoofd. Herbeginnen en in zijn ogen mislukt werk vernietigen, behoorde tot de vaste routine.

Kunstliefhebbers mogen dat betreuren, maar wat zou er van zijn kunst overgebleven zijn als hij zijn streven naar de essentie had laten vallen? Acteur Stanley Tucci legt de lat helemaal niet hoog in dit door hem geregisseerde filmportret van Giacometti (met Geoffrey Rush in David Helfgott-modus).

Onnozel is die beslissing niet. Veel films over kunstenaars verliezen zich in beate bewondering, irrelevante romantisering, anekdotiek en clichés. Final portrait is daar ook niet helemaal van gevrijwaard, maar bezwijkt tenminste niet onder te veel sérieux. Tucci houdt het luchtig en zet het bohemien gedrag van Giacometti in de verf. Armie Hammer speelt James Lord, de Amerikaanse vriend die instemde om voor de gekwelde kunstenaar te poseren zonder te weten hoe eindeloos lang de bevalling van een werk kan aanslepen als je de lat wel hoog legt.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni