review

'Girl': Verbluffende cinema

Onze score

Schoonheid, intelligentie, vastberadenheid, elegantie, talent: de 15-jarige Lara heeft alles om het te maken als ballerina. Dat ze gevangenzit in een jongenslichaam, is in deze tijd geen onoverkomelijke hindernis. De transitie is bezig. Dokters en psychologen weten wat ze doen.

Vader, revelatie Arieh Worthalter, is een rots in de branding. De balletschool geeft haar een kans. Maar voor Lara kan het niet rap genoeg gaan. Hoewel dat slecht voor haar is en een operatie haar ervan verlossen zal, verbergt en verplet ze met dikke tape haar mannelijke geslachtsdeel.

Dit door het Festival van Cannes met twee prijzen bekroonde, bejubelde debuut van de jonge Belg Lukas Dhont verbluft op vele vlakken. Je wordt stil van de vertolking van de androgyne, engelachtige Brusselaar Victor Polster, maar ook van de vroegrijpe beheersing waarmee Dhont alles in het oog houdt: dat het verhaal genuanceerd en toch kordaat is, dat het cinema wordt, dat de intimiteit nooit een vlucht wordt. Girl draait om een transgender, maar schetst ook het ongeduld, de nukkigheid en de identiteitsstorm die gepaard gaan met de adolescentie. Applaus.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?