Het is haar eerste langspeelfilm, maar Sophie Schoukens komt niet onbeslagen op het ijs. Ze startte haar carrière als actrice in New York en zag haar scenario’s geproduceerd. Terug thuis in Brussel stampte ze met succes een productiehuis uit de grond. Tot 2006 leidde ze het Europese MEDIA-programma voor producenten.

Maar zelf films maken was haar droom. Haar eerste kortfilm werd meteen geselecteerd voor de competitie van de Berlinale. Marieke, Marieke gaat over Marieke. Het twintigjarige meisje werkt in een Brusselse pralinefabriek en heeft genoeg problemen om een volledig nummer van het tijdschrift Psychologie te vullen. Ze mist haar overleden vader. Ze komt niet overeen met haar moeder die de verschrikkelijke keuze heeft gemaakt om als weduwe te verzaken aan de liefde. Ze houdt er verschillende minnaars op na die haar vader zouden kunnen zijn. Ze wordt verliefd op een vriend van haar vader die onverwacht weer op het toneel verschijnt en oude wonden openrijt. Benoemt en bespreekt u zelf de trauma's, de complexen en de best mogelijke remedie? Wij moeten het hier over de film hebben en daar zit helaas weinig leven in. Het scenario blijft dode letter.

Tenenkrommende dialogen versterken het artificiële karakter nog. Hoofdrolspeelster Hande Kodja heeft talent en intrigeert. De Vlaamse acteurs Barbara Sarafian (de moeder) en Jan Decleir (de vriend van de vader) trekken hun plan in het Frans. De scène waarin Decleir Brels 'Marieke, Marieke' zingt, verdient een betere film.


Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Film

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni