Garagerock is terug van weggeweest

© Jo Voets

Traag maar gestaag lijkt garagerock de harten van de Brusselaars te veroveren. De mooiste liefdesbrief komt van Madame Moustache et son Freakshow, die met de Back to the Grave-avonden elke week een mix van vijftig jaar onversneden rock-’n-roll voorschotelt.

<p>Namen als Thee Oh-Sees, King Khan and the Shrines of Mark Sultan zeggen u misschien weinig, dat kan. Maar van The Black Box Revelation, het uit Brussel afkomstige garagerockduo dat in korte tijd uitgroeide tot een van Belgiës bekendste muzikale exportproducten, hebt u vast al gehoord. Of van The Sonics misschien, de stamvaders van de garagerock, die onlangs de AB op zijn grondvesten deden daveren.<br /><br />&#13;
Wie houdt van rauwe, ongepolijste en primitieve rockmuziek, of daar gewoon eens van wil proeven, kan al een paar maanden op woensdag terecht bij Madame Moustache et son Freakshow, de gezellige burlesque-bar aan de Brandhoutkaai in het hart van Brussel.<br /><br />&#13;
"Garagerock is niet zozeer een genre, wel een geluid, een attitude bij het muziekmaken," vertelt Philippe, <i>le patron</i> van Madame Moustache. "Een droge, pompende drumbeat, een kletterende gitaarmuur en heel wat <i>reverb</i>. Energie vertaald in muziek, waarvan de <i>sound</i> teruggrijpt naar de <i>sixties</i>, naar de vroege rock-'n-roll. De muziek rammelt en kraakt alle kanten uit, en is vaak heel primitief opgenomen. Teringherrie voor sommigen, maar zodra de microbe je bijt, laat ze je nooit meer los."<br /><br />&#13;
Garagerock was een tijdje bijna verdwenen in de hoofdstad, maar lijkt nu weer terrein te winnen. Aan de basis van die nieuwe dynamiek ligt een kleine groep, veelal uit Frankrijk afkomstige muziekliefhebbers. Een van hen is Étienne, de vaste dj op de Back to the Grave-feestjes bij Madame Moustache. "In Frankrijk is garagerock heel populair. In Parijs zijn er wel twintig cafés die uitsluitend die muziek draaien, en elke avond kun je wel een garageband aan het werk zien. Ik ben met mijn band Warm Toy Machine naar Brussel gekomen omdat het een fijne stad is, en een goeie uitvalsbasis. De <i>scene</i> is hier kleiner, maar heel hecht."<br /><br />&#13;
Thierry, de eigenaar van het Brusselse café en rockmonument DNA, beaamt dat. "Vroeger waren het alleen Elzo<i> (grafisch ontwerper die de posters voor de garagerockfeestjes en -optredens ontwerpt, YC)</i> en ik die iets deden. We huurden een zaal, boekten een band en zorgden voor promo. Geleidelijk is dat gegroeid. Madame Moustache begon de <i>soirées garage</i> te organiseren, Warm Toy Machine en hun nevenprojecten kwamen naar Brussel, DJ Elodie begon ook feestjes te geven waar onze muziek gedraaid werd, enzovoort."<br /><br />&#13;
Het publiek dat op zo'n Back to the Grave-avond afkomt, bestaat vooral uit late twintigers en vroege dertigers. Je treft er <i>rockabilly chicks </i>en boomlange kerels met piercings en brede armen vol tattoos, maar evenzeer mensen die je zo achter de balie van de bibliotheek voorstelt. In de muziek hoor je echo's van (oude) soul, blues en psychedelica, steevast gedrenkt in de typische rauwe rocksound. Crowdsurfen hoeft niet, maar dansen wordt sterk aanbevolen.<br /><br />&#13;
------------------------<br /><strong>Madame Moustache, Brandhoutkaai 5-7, 1000 Brussel. Elke woensdag om 23 uur Back to the Grave; op 15 juni om 21 uur optreden van Jesus Love Heroin Band + The Skeptics</strong><br /></p>

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Drie Brusselse voetbalbonzen: 'We hebben elkaar nodig'
  • Overleven zonder papieren: 'De angst is voelbaar'
  • Pascal Smet: 'Zolang ik dingen kan veranderen, doe ik verder'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Achter de schermen bij Opera Ballet Vlaanderen
  • Eileen Myles: from poet to president
  • Ana Diaz: la voix hors cases
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement