Lady Angelina heeft haar vleugels afgeworpen

Pierre De Decker
© Agenda Magazine
17/02/2011
Zaterdag speelt Trijn Janssens alias Lady Angelina haar nieuwe plaat in de AB Club. Amor y coraçón pendelt tussen Twin Peaks, tango, flamenco en chanson en gaat in het Vlaams, Frans en Spaans over ‘leven kan niet zonder liefde maar is meer dan liefde’.

Het boerenmeisje - ze is 38 en woont in Borgerhout - dat ooit in de Steinerschool gepest werd omdat ze accordeon speelde en truien droeg die haar moeder maakte van de wol van eigen schapen, reisde naar Mexico, Amerika en Afrika. Ze werkte met Maskesmachine, de Kamikaze Freakshow, Kapitein Winokio, Guido Belcanto, en met Rony Verbiest, Antje De Boeck en Roland, producer van haar debuut C'est quoi l'amour?. "Door dat project kwam ik los van mijn oude nummers en het bloed-en-bloemsuikertypetje Lady Angelina. Dit keer wilde ik breder gaan."

Je koos Roel Poriau als co-producer. Om zijn carrière die reikt van Flowers for Breakfast tot Think of One?`
Trijn Janssens:
Ja. Ik heb op een blauwe maandag nog met hem gespeeld in Think of One. Hij woont om de hoek, op een buurtfeest zijn we er over begonnen. De voorzienigheid bracht me bij Roel.

En leidde er toe dat je plaat meer klinkt als een soundtrack dan 13 liedjes op een rij?
Janssens:
Fijn dat dat gevoel overkomt. Ik hou van platen met een rode draad, die hoeft niet te duidelijk maar het mag meer zijn dan track 1, 2, 3. Ik wilde er eerst meer instrumentale stukken tussen. Maar dat klonk té, het einde raakte zoek.

De titel Amor y coraçón klinkt wat misleidend, je zingt ook over "une société damnée" en "bailar contra el fin del mundo".
Janssens:
Het gaat over alles wat me boeit of waar ik last mee heb. Hoe is het met mijn hart, met de liefde en hoe voel ik mij in de wereld staan waar elke dag opnieuw verschrikkelijke dingen gebeuren? Ik zou graag willen dat de liefde wint. Ik denk dat de meeste mensen het liefst teruggaan naar dat moment van illusievolle geborgenheid en liefde in hun jeugd.

In 'Zoet=het leven' zit een citaat van Germaine Greer tegen de patriarchale maatschappij. Met vrouwen aan de macht wordt alles beter?
Janssens:
We zijn er nog lang niet. Het klinkt ook zo 'anti-man'. Ik denk wel dat we kunnen groeien naar een samenleving waarin vrouwelijke eigenschappen als solidariteit en respect de bovenhand nemen. Iedereen heeft behoefte aan die waarden. Nu heerst een systeem waarin de macht niet werkt maar wel in stand wordt gehouden. Al in de kleuterklas is de beste die met de meeste punten. Dus willen mensen altijd meer geld, aanzien en macht. Onderwijs respect voor elkaar, voor de natuur en voor het leven. Zo kan veel veranderen.

Je dochtertje Ster doet het aftelrijmpje in 'Zoet=het leven'. Wat vindt ze van je plaat?
Janssens:
Sommige liedjes zijn leuk, ze is ook heel fier dat ze meezingt. Sommige zijn te triest, dan weent ze. Mijn buurvrouw zei na de cd-voorstelling in De Roma: "Maan hart ging ielemoal open".

Lady Angelina is een groep nu. Werd het eenzaam solo?
Janssens:
Ik was vroeger mensenschuw, solo was handig. Dat heb ik afgeleerd.

Draag je nog vleugeltjes op het podium?
Janssens:
Ze zijn versleten, ook figuurlijk. Vroeger had ik het gevoel dat ik alle slechte dingen die ik in mezelf vond niet kon zeggen tenzij ik die vleugels aanhad. Nu ben ik gewoon wie ik ben, slecht of goed. Het is allemaal nodig om het leven te leiden dat ik leid.

wanneer: 19/02/2011 om 20.00

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni