Yeasayer verzoent avant-garde met pop

Tom Zonderman
© Agenda Magazine
23/10/2010
Yeasayer verraste begin dit jaar met het grillige maar verslavende Odd blood. De New Yorkers poetsten de onder wietdampen bedolven wereldpop van hun debuut op tot glimmende electro en balanceren op de grens tussen avant-garde en pop.

Vampire Weekend, Grizzly Bear, Animal Collective, TV on the Radio, Gang Gang Dance, Dirty Projectors… Brooklyn gooide de laatste paar jaar de hoogste ogen als het om verleggen van de grenzen van de popmuziek ging. Ook de Brooklynites van Yeasayer maakten twee jaar terug indruk met de broeierige mélange van wereldmuziek, psychedelica en pop op All hour cymbals.

Yeasayer is zo'n typische band van nu die als een spons álles opzuigt. Eightiespop, Syrische dance, Jamaicaanse dancehall, Ghanese percussie, Duitse elektronica, Californische hippieharmonieën, New Yorkse freakfolk, Bee Gees-disco: geen invloed is hen te absurd.

Op hun debuut ging die gedurfde mix wat gebukt onder een wollige klankmix, maar het begin dit jaar uitgebrachte Odd blood sprankelt als technicolor. 'Ambling Alp', de bijnaam van de bokser Primo Carnera, slaat je knock-out in de eerste ronde. Even vooruitstrevend als Animal Collective, maar met meer pop in de aderen, en geëngageerd als M.I.A., maar minder radicaal. Het is de ideale mix om je bloed sneller te doen stromen.

Hall & Oates
"Op All hour cymbals wilden we het organische koppelen aan het elektronische, en dan nog eens multicultureel zijn. Irakese percussie, Bollywood-soundtracks, meerstemmige zang, de hele rimram," zegt zanger-toetsenist Chris Keating. Bassist Ira Wolf Tuton: "De invloed van de Missa Luba (een verzameling Latijnse missen gebaseerd op traditionele Congolese liederen die ook bepalend was voor de sound van Led Zeppelin, tz) en andere Afrikaanse spirituele muziek lag er vingerdik op. De echtheid van dat soort muziek sprak ons aan, maar er hing ook een soort waas over de hele plaat. We zijn nu meer voor de techniek van vandaag gegaan."

"Dit is onze popplaat. De nieuwe songs moesten daarom compacter en directer zijn," gaat Keating verder. "Qua klank hebben we inspiratie gehaald uit dancehall, dub, hiphop en elektronica van de jaren 1990, onze tienertijd. Groepens als Portishead of Tricky, maar ook Depeche Mode en Cyndi Lauper."

De synthetische klanken van songs als 'O.N.E.' en 'Rome' roepen ook de eighties van Peter Gabriel en Yello in herinnering. Keating: "De cheese-factor buiten beschouwing gelaten vind ik dat groepen als Hall & Oates, Tears for Fears of Bronski Beat verdomd goeie popsongs geschreven hebben." Tuton: "Die bands deden echt iets nieuws. Ze klonken als futuristische popbands. Ze waren niet Led Zeppelin, dat blues en folk ging herkauwen. Ze wilden echt het dna van de pop ontrafelen, en vooruitstrevende muziek maken. Net als wij."

"Onze cd moet niet klinken als een plaat uit 1975 of 1985, het moet iets zijn dat alleen nu kan gemaakt zijn," zegt Keating. "En of dat met analoge of digitale technieken gebeurt, maakt niet uit. Ik ga voor wat de beste klank oplevert, Protools of geen Protools."

Antiserum
All hour cymbalsspeelde met grote thema's als de Apocalyps en het gecontesteerde presidentschap van Bush, terwijl Odd blood vooral een body record wil zijn. Mensen moeten er op kunnen dansen.

"Er zijn nog wel belangrijke onderwerpen," verduidelijkt Keating. "We richten onze blik bijvoorbeeld op de geglobaliseerde wereld waarin alles geautomatiseerd wordt, de gemechaniseerde cultuur. Vandaar dat we een woord als bloed in de titel willen gebruiken, als een soort antiserum."

Maar tegelijk snijden de songs dieper in de eigen ziel. Keating: "Een ander deel van de uitdaging om een meer popgerichte plaat te maken, was een love song schrijven. Omdat de muziek meer en meer synthetisch leek te worden, en minder en minder menselijk, heb ik dat willen contrasteren in de teksten door er meer persoonlijke verhalen in te stoppen."

"De beste popmuziek is toch nog altijd de meest persoonlijke," vervolgt Tuton. "Of het nu gaat om het feit dat je iemand zielsgraag ziet of je hem wilt kapotmaken. Zolang het maar je eigen visie is."

tickets: sold out
contact: 02-548.24.24 en info@abconcerts.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Muziek

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni