Belpop Bastards: 'We zijn geen covergroep'

The Belpop Bastards is het hobbyclubje van Kloot Per W, Luckas Vander Taelen, Wim Punk en Bea Van Der Maat. Op de speellijst prijken hun eigen beste van The Employees, Lavvi Ebbel, The Wolf Banes en Won Ton Ton en klassiekers van The Kids, Luna Twist en Nacht Und Nebel. Nu zaterdag staat het 80's-combo op de campus van de VUB.

'Het is mijn eerste groep zonder ego's terwijl net iedereen een groot ego is,' stelt Kloot Per W. 'Anders was Luckas geen parlementslid. De shows zijn een ontlading voor hem, hij heeft het nodig om zich te verlagen tot rock-'n-roll (lacht). Misschien heeft het met volwassenheid te maken maar in dit bandje wordt niet achter 't gat gesproken, iedereen gaat voor dezelfde zaak. En we repeteren, we zijn geen telefoonorkest.'

... en geen al wat oudere muzikanten die graag nog even in de spots staan?
Kloot Per W
: Hoe langer je meedraait, hoe meer respect je krijgt. Zo werkt dat in klassiek en jazz. Maar pop en rock zijn een vluchtig iets dat behalve aan muziek ook aan mode, trends en haarstijl gelinkt wordt. Dus focussen de media altijd op de laatste tien minuten. Wat een half uur terug klonk, is onbelangrijk. Da's onnozel. Muziek is een estafettekoers. Ieder koestert de liedjes van zijn jeugd en herkent die in de songs van een nieuwe generatie.

Was er vraag naar zo'n Vlaamse retro-rockgroep?
KPW
: Er was vraag naar, van ons uit. Zie hoeveel fake er is. Laten we iets authentieks doen en onze eigen nummers spelen, met de mensen en de spirit van toen. Die energie-injectie van punk en new wave als reactie op de progrock van de 70's voel je ook nu nog. Ik geef gitaarles. Mijn leerlingen willen alltijd AC/DC, The Kinks, The Ramones leren, niemand vraagt naar Peter Doherty. Echte rock-'n-roll klinkt rebels en tijdloos. Anders krijg je gitaren met vervorming maar zonder inhoud, zoals The Magical Flying Thunderbirds of Les Truttes. Dat moet wat vals zijn, dien auto moet een bekke scheef rijen.

Wat vindt het publiek?
KPW
: Jonge mensen horen dat verschil. En de ouderen komen voor Bea's 'I lie and I cheat' en willen Luckas op de grond zien gaan. We spelen meestal na de topgroep, na De Mens of zo. Daar komt 2.000 man op af en dat volk blijft. 't Is altijd boenk erop.

Professionele en gesubsidieerde omkadering van de muzieksector bestond nauwelijks in de 80's. Nu heeft elke muzikant bij wijze van spreken zijn manager.
KPW
: Het was best spannend zonder. We moesten onze plan trekken, zelf ons gerief in de camionette laden. Nu leer ik een gastje in korte broek gitaarlicks en vier jaar later is die wereldberoemd met The Blackbox Revelation. Ik speelde ook de finale van de Rock Rally maar verder dan optreden in de jeugdclubs om de hoek kwam je niet. Had ik een slecht karakter, wilde ik geen manager? Da's punk! Nu denken ze anders. Kijk naar al die jonge groepjes, Team William, Jasper Erkens. De ouders zijn fan van hun eigen kinderen. Ik zou nooit met mijn ouders naar Led Zeppelin gegaan zijn. Nu doen ze dat wel. Ouders willen vriend van hun kinderen zijn, dat is een utopie.

Die gasten staan wel een eind verder dan jullie toen.
KPW
: Is dat zo? Het kan ook te snel gaan. The harder they come, the harder they fall. Freaky Age of Blackbox kunnen al niet verder. De kans dat een Belgische band nummer 1 in de wereld wordt, is 1 op 1 miljard. dEUS is op zijn retour. Zita Swoon deed mee aan Zo is er maar één, da's geen goed teken. Eigenlijk wij nog ver geraakt. Ik was 15 toen ik mijn eerste elpee met The Misters maakte en ik ben nog altijd bezig. Mijn laatste, Sloppel Terveure, was bedoeld als lokale dialectplaat maar is opgepikt door Radio 1. Zo zie je maar. Ik maak elk jaar een cd. Of daar iemand naar luistert of niet, kan me niet schelen. Ik ben een muzikant, ik moet met muziek bezig zijn.

:: Belpop Bastards
wanneer: 05.09.2009 om 18.00 uur
waar: Campus VUB, Pleinlaan 2, Elsene - 02-629.20.22, www.vub.ac.be/infovoor/alumni/alumni-event.html

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • De witte file: de camionette verovert de stad
  • Laisse les filles tranquilles: 'Het intimideren moet stoppen'
  • NRC-correspondent: 'Laat Brussel niet te hip worden'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • AfricaMuseum: sur les chemins de la décolonisation avec Emma De Swaef
  • Raoul Servais: het geheim van de animatiefilmpionier
  • Duizelen op lintjazz en stoepdisco
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement