Boek: Schakelpauzes. Teksten van en over Thomas Meinecke

Onze score

Met Schakelpauzes, een uitgave van de Grafische Cel (LUCA School of Arts), brengt een keur aan essayisten hulde aan de "permanent doordraaiende en -drammende discoursmachinerie" van de ongrijpbare popliterator Thomas Meinecke. "Lees mij eens iets anders voor, Lothar."

In 1972 krijgt Thomas Meinecke voor het eerst een plaat van Roxy Music in handen en verandert zijn leven. Het "avant-gardistische spel met kitsch en glitter, collage en montage, een onconventioneel instrumentenbestand en radicale stijlverbastering" – zoals Sebastian Roth het verwoordt – maakt Meinecke glashelder dat ongrijpbaarheid en onvoorspelbaarheid deugden zijn. In wat volgt, ontpopt de Duitse schrijver zich tot een strijder tegen de onwrikbare natuur van de historische feitelijkheid, hokjesdenken en de ideologische constructie van identiteit op het vlak van etniciteit, gender, natie, seksualiteit... In de popliteratuur, "een genre dat in navolging van de Amerikaanse beatgeneration in de jaren zestig ook in Duitsland opdook", vindt hij een middel om "op een spannende, vrolijk vechtende manier" de strijd aan te binden met "soft hippiegedoe" en "conformisme".

Schakelpauzes – "Ergens haalt iemand een reusachtige hendel over" – geeft van die strijd een sprankelend overzicht in essays, vertalingen (voor het eerst in het Nederlands) en beelden als "ver uitwaaierende maar steeds rond hetzelfde middelpunt vliedende cirkelbewegingen." Van zijn bijdragen aan het tijdschrift Mode & Verzweiflung over zijn eerste roman The Church of John Kennedy, Tomboy, Hellblau en Jungfrau tot het recente Lookalikes krijgt de problematische auteursfiguur van Meinecke vorm.

Problematisch, want bijzonder tuk op ambivalentie. Niet alleen is het werk van Meinecke een "maalstroom van theoretische en historische reflecties" dat het "hele spectrum van de Westerse cultuur" integreert in een compact "amalgaam van theorie en alledaagsheid" – zoals Anke Gilleir betoogt –, ook Meinecke zelf lust wel pap van veelkantigheid. Thomas Ernst maakt mooi duidelijk dat het intertekstuele, op een harde kern van feministische en poststructuralistische ideeën gestoelde vat vol verwijzingen dat het werk van Meinecke is, van de schrijver een hardnekkig twijfels zaaiende verdwijnkunstenaar, een Ich als Text maakt. Dat countert Meinecke met veel plezier door zijn positie als geëngageerde duider van zijn teksten in de publieke ruimte, om ultiem, vanuit de hoedanigheid van dj en muzikant/songschrijver van de avant-gardeband F.S.K. (Freiwillige Selbstkontrolle), het belang van literatuur te ondermijnen: "Eine Lesung halte Ich prinzipiell eigentlich für eine nicht so super interessante Sache."

Op zijn minst maakt Schakelpauzes duidelijk dat Meineckes oeuvre springlevend is. Eckhard Schumacher: "Cultuurweten-schappelijke theoremen en deconstructieve vraagstellingen fungeren als materiaal voor literaire teksten, worden op romanpersonages geprojecteerd, paginalang geciteerd, geparafraseerd en aangehaald", en "gecombineerd met vertogen uit de popcultuur" en actuele nieuwsfeiten. Of hoe lookalikes van Shakira, Justin Timberlake en Greta Garbo via sociale media over de pelsmantelvan Lacan aan het reflecteren slaan.

Van die op muterende beats pulserende ijver, gestuurd door fascinatie, lust en begeerte, houdt het gezelschap achter Schakelpauzes ook wat over: het schrijven dat het denken in volle gang uitdaagt, en het dwalen ("zich in de juiste richting vergissen") dat tot een complexe maar aanstekelijke, geschifte mix van over pagina's enjamberende beelden en teksten zorgt.

Zoals dat hoort, bewijst Thomas Meinecke bij Passa Porta dat hij bestaat tijdens een gesprek met geestesgenoot Paul Mennes, en als dat hem en u allemaal wat te veel wordt, kunt u nadien terecht bij Bonnefooi voor een set van de Duitse dj-auteur. In zijn woorden: "Jetzt kriegt Ihr noch was für euer Geld."
 

Thomas Meinecke & Paul Mennes

data: 3/4, 20.00

tickets: €5/7

waar: Passa Porta

------------

Thomas Meinecke, Sheridan & DJ Eric Powa B

data: 3/4, 22.30

tickets: gratis

waar: Bonnefooi

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Cultuurcentrum Zinnema: 'Wij zijn een voorbeeld voor de sector'
  • Photo News: 'Iedere dag sturen we duizenden foto's de wereld rond'
  • De 20km wordt 40: 'Elke deelnemer is een verhaal'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Nilüfer Yanya: Reinde des Nuits
  • Art Brussels: an invitation you can't refuse
  • Hydrogen Sea: een nieuwe plaat voor het klimaat
  • Fritland: Quand Zenel Laci quitta la friterie pour la scène
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement