Culturele sector ontevreden: ‘Stad subsidieert en concurreert’

De Brusselse culturele sector vreest voor oneerlijke concurrentie van de Stad Brussel, nu die zich steeds nadrukkelijker bezighoudt met het organiseren van evenementen en concerten. In het najaar volgt er overleg.

De cultuursector mort omdat de stad de Magdalenazaal gaat uitbaten als concertzaal. Tijdens het Brussels Summer Festival, dat vrijdag begint, zullen er de eerste optredens plaatsvinden.

“Het stadsbestuur subsidieert en concurreert. Dat is absoluut geen gezonde situatie,” zegt een anonieme bron uit de cultuursector aan De Tijd. “Naast BSF gebeurt er in de zomer weinig in Brussel op cultureel vlak. Logisch, waarom zou de stad zichzelf concurrentie aandoen door andere culturele zomerevenementen op haar grondgebied toe te laten?”

De Magdalenazaal is niet de eerste stap die de stad Brussel zet in de concertbranche, en ook niet de laatste. De stad was, via de vzw Brussels Expo ook de drijvende kracht achter Paleis 12, de concertzaal aan de Heizel en tevens de grootste in Brussel, die in 2013 de deuren opende. En in 2017 neemt de stad ook de uitbating van het Koninklijk Circus over.

Zo heeft de stad in drie grote concertzalen de touwtjes in handen. Ook de organisatie van het Brussels Summer Festival heeft duidelijke linken met het stadsbestuur.

‘Aanvulling op het bestaande aanbod’
De stad Brussel is zich van geen kwaad bewust. De capaciteit van de Magdalenazaal (eerst 800, na werkzaamheden op termijn 1.350) komt in de buurt van die van de Botanique (zeker voor de Orangerie, de grote zaal die plaats biedt aan 700 mensen) en van de Ancienne Belgique (2.000 plaatsen).

Toch is het niet de bedoeling om die zalen concurrentie aan te doen, zegt schepen van Toerisme Philippe Close (PS) aan Belga: “Er komt een aanvulling op het bestaande aanbod, met een klemtoon op urban muziek zoals hiphop en rap.”

De Magdalenazaal zal vooral verhuurd worden, maar de uitbaters staan ook open voor coproducties op een 50/50-basis, waarbij zowel investeringen als winst en verlies gedeeld worden.

In het najaar volgt er een overleg tussen vertegenwoordigers van de Brusselse cultuursector, schepen Close en schepen van Cultuur Karine Lalieux (PS). Dat komt er na een brief die het Brussels Kunstenoverleg en Réseau des Arts à Bruxelles in juli aan de stad bezorgden.

Monopolie
Ook in de politieke wereld bestaat er protest tegen de culturele ambities van de stad. Brussels gemeenteraadslid Johan Van den Driessche (N-VA) zal burgemeester Yvan Mayeur (PS) daarover interpelleren.

“Het stadsbestuur creëert een monopolie in een branche waar het niets te zoeken heeft. Bovendien bestaat er geen transparantie over de kosten”, zegt Van den Driessche.

Van den Driessche vindt het niet de taak van een stadsbestuur om te investeren in de organisatie van concerten. “Zou hij zijn energie niet beter steken in belangrijke zaken, zoals sociale huisvesting, netheid en veiligheid, in plaats van zijn kruit te verschieten aan iets dat een taak van de privésector is?”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Als één man achter Union, hoe de oude club weer hip wordt
  • Juicer Kylian: 'Deelsteps betalen mijn huur'
  • Bert Anciaux trekt lijst SP.A+: 'Nog één keer knallen'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Serge Aimé Coulibaly: épopéé d'une autre Afrique
  • De verzamelwoede van Benjamin Verdonck
  • Mike Yung: the sound of the underground
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement