Dans: En Servicio

Dienstbaarheid is het uitgangspunt in En servicio, het even energieke als fragmentaire nieuwe stuk van de Brusselse choreograaf en regisseur Hans Van den Broeck.

Compagnie SOIT is het los-vaste gezelschap van Van den Broeck die twaalf jaar lang lid was van les Ballets C. de la B. Sinds 2002 opereert hij op zichzelf vanuit Brussel met werk dat nog altijd verwant is met dat van Les Ballets: een energieke en toegankelijke kruising tussen dans en theater, met referenties aan het alledaagse (stads)leven, voortkomend uit een intensief creatieproces waarin alle spelers hun inbreng hebben. SOIT was een van de gezelschappen die tijdens de jongste subsidieronde naast structurele subsidies grepen, maar met projectsubsidies, productionele steun van Ultima Vez en de KVS als coproducent ging deze zomer al een nieuw stuk in première op het festival ImpulsTanz in Wenen.

Opbouwen en afbreken
En servicio ('ten dienste van') heet die nieuwe creatie. Van den Broeck: "Met die woorden is het allemaal begonnen. Ik vond ze mooi klinken, en het gevoel ten dienste te staan van elkaar of van een idee, was interessant om mee te beginnen werken. Wij maken dan eerst in kleine groepjes een reeks kleine theaterstukjes, die ik 'monodrama's' noem, en daarmee ga je altijd verder in je associaties. Dienstbaarheid is dus niet het thema van het stuk, maar het was wel het beginpunt. We zijn gekomen tot een stuk waarin we samen telkens opnieuw een bepaalde realiteit uitvinden. De spelers staan elke keer ten dienste van één iemand die een korte scène opzet. Ze doen mee en vijf minuten later stapt iemand eruit om zelf een scène op te zetten, waardoor de vorige ook meteen afbreekt." Dat klinkt eigenlijk een beetje als improvisatietheater. "We improviseren natuurlijk niet, maar het gevoel is inderdaad wel vergelijkbaar. Je start als een individu, loopt wat rond, vraagt aan de ander 'Wie zijt gij?' en zo vormt zich een groep die beslist ergens voor te gaan." Dat proces zorgt dan voor een zeker schizofrenie bij de spelers die telkens een nieuwe persoonlijkheid van zichzelf moeten afsplitsen en moeten omgaan met de hiërarchie, rebellie, en regels in de groep.

Ritueel zweten
Het scènebeeld zal eenvoudig, maar indrukwekkend zijn. Van den Broeck: "We hadden iets nodig waarmee we de ruimte op elk moment met zo weinig mogelijk ingrepen konden veranderen. Uiteindelijk zijn we met tafels beginnen te werken. Daar verdelen we telkens de ruimte mee. Plots zie je voor een paar minuten een internetcafé en dan wordt dat weer een wachtzaal of een bushokje." Er is dus geen scenario dat voor een rode draad zorgt, maar de energie zorgt voor continuïteit in de fragmenten. "Ik ben onlangs nog naar de repertoireavond van Wim Vandekeybus gaan kijken. Hij creëert een heel ander universum, maar het fysieke element is daarin heel belangrijk. Mij doet het soms deugd als spelers op de scène ook echt staan te zweten. In Wenen stonden we op een festival waar nogal veel conceptuele stukken geprogrammeerd waren. Je voelde dat het publiek echt nood had aan mensen die zich fysiek uitsloofden. Het heeft iets van een ritueel."

Audities
Van den Broeck heeft overigens audities gedaan voor deze voorstelling. De respons was enorm. "Je merkt dat er in Brussel enorm veel volk afkomt op audities. In het begin was mijn mailserver zelfs geblokkeerd door de vele reacties. Ik kreeg mails van kandidaten uit Sint-Petersburg en Polen die we moesten duidelijk maken dat ze beter niet afkwamen. Ik zocht vooral mensen die in Brussel wonen, omdat hier al te veel talenten zijn die werk zoeken. Uiteindelijk staan we met acht op de scène, waarvan het merendeel in Brussel woont hoewel ze afkomstig zijn uit onder andere Burkina Faso, de Verenigde Staten, Costa Rica en Nieuw-Zeeland. Om volledig te zijn heb ik er ook een Gentenaar bijgenomen."

:: En Servicio - Cie SOIT/Hans Van den Broeck - 2 > 4.11.2006 om 20.30 - KVS Box Arduinkaai 7, 1000 Brussel - 02-210.11.12, info@kvs.be
Tickets: 10/15 euro

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • Proper gewassen de straat op. Daklozen in de wasmobiel
  • Archeologische vondsten bij afbraak parking 58
  • Van den Driessche: 'Close is een groter gevaar voor de democratie dan Mayeur'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Suspiria: do the witch dance
  • Brussels Reads Aloud: Leo Timmers stuurt zijn kat
  • Les Bas-Fonds/Nachtasiel: Sans toit ni voix
  • Flavien Berger: gardien du tempo
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement