Intimate Strangers - Meg Stuart/Damaged Goods & other artists

De Beursschouwburg en het Kaaitheater zetten samen een multidisciplinair festival van een kleine week op. Onder de patronage van de Amerikaanse choreografe Meg Stuart, die een resem artistieke vrienden uitnodigt, en onder het motto 'All together now'.

We bellen een vrolijke Meg Stuart op haar vaste stek in Berlijn, waar ze er net een herneming heeft opzitten van Maybe forever, de productie die ze maakte met de Oostenrijker Philipp Gehmacher en de Brusselse singer-songwriter Niko Hafkenscheid. Berlijn is voor de Amerikaanse choreografe een tweede, niet weinig inspirerende uitvalsbasis geworden ("Er gebeurt hier zoveel dat het soms wat overdonderend wordt"). Naast Brussel dus, waar ze in 1994 neerstreek, en waar ook haar compagnie Damaged Goods nog altijd gevestigd is.

Straks verwachten we Stuart (en Gehmacher, en Hafkenscheid) hier dan ook terug voor het festival Intimate Strangers dat zowat helemaal rond haar persoon draait. Naast haar eigen nieuwe productie All together now zal er immers ook heel wat werk te zien zijn van artistieke vrienden en verwanten waar Stuart in de meeste gevallen in het verleden al mee samenwerkte. In totaal tellen we zeven producties op vijf dagen.

Meg Stuart: "Iets vergelijkbaars hebben we ook al hier in de Volksbühne in Berlijn gedaan om een deel mijn werk en dat van de mensen met wie ik samenwerk te presenteren. Dat wilden we in Brussel opnieuw doen, omdat het een succes was, maar ook omdat het mij belangrijk lijkt dat al die artiesten ook daar nog eens te zien zijn. In Brussel proberen we het idee achter de titel Intimate Strangers verder uit te diepen. Intieme onbekenden kunnen mensen zijn die met elkaar in de lift vastzitten, mensen die je vroeger kende maar sindsdien uit het oog verloor, of mensen die je nog nooit hebt ontmoet maar waar je je wel mee verbonden voelt. Daarmee kun je ongeveer de verhouding vergelijken die ik heb met de artiesten die Damaged Goods samen met het Kaaitheater en de Beursschouwburg nu programmeren. Het zijn mensen waar ik niet voortdurend mee in contact sta, maar het zijn ook niet zomaar wat artiesten die ik eens een keertje aan het werk heb gezien en goed vind. Het is een soort netwerk van mensen uit verschillende disciplines waar Damaged Goods op is aangesloten, en die elkaar rechtstreeks of onrechtstreeks artistiek beïnvloeden."

Kunst in huis
Maar ook de toeschouwers zullen elkaar in de loop van het festival misschien gaan beschouwen als 'intimate strangers'. Minstens twee projecten die op het programma staan, zorgen er min of meer voor dat het publiek in zekere mate tot het gevolg van Meg Stuart gaat behoren. Verwacht geen sektarische toestanden, maar toch. Stuart: "Ik vind het om te beginnen interessant dat de Beursschouwburg en het Kaaitheater samenwerken voor dit project. Daarom hebben we tussen de twee theaters ook een Intimate Parcours aangelegd. Het publiek vertrekt in groepjes van twaalf voor een wandeling van aan het Kaaitheater tot aan de Beursschouwburg, langs een reeks plekken waar performances, installaties, video's en live art van veertien kunstenaars te zien zijn (o.a. van David Linton, Hahn Rowe, Lawrence en Vincent Malstaf, Myriam Van Imschoot en Christine De Smedt, en ook Philip Gehmacher, mb). Dat gebeurt in verschillende lofts en appartementen van mensen die op dat parcours wonen. In Berlijn heb ik zelf ook al eens een performance gemaakt in een kleine kamer waar telkens maar twee toeschouwers binnen mochten, en de intimiteit van die kleine schaal vond ik zeer interessant. Het project gaat over nabijheid, over kunst in een private ruimte buiten het theater, en draait om disciplines waar wij met Damaged Goods vanuit de dans vaak tegen aanschuren."

(:: Intimate Parcours, 5, 6 & 7.12, vertrek om de 45 min., resp. van 16.00 tot 21.15, 13.00 tot 20.15, 14.00 tot 17.00, Kaaitheater, €10/12,50 euro)

Allemaal samen
Het tweede project dat een zeker groepsgevoel zou moeten creëren bij het publiek, is Stuarts eigen nieuwste creatie All together now. Kandidaat-kijkers moeten er geen schrik van hebben, maar een ietwat ontvankelijke en meegaande opstelling van hun kant, is misschien op zijn plaats. Het zou om een choreografie gaan die stilstaat bij de hunker naar collectieve rituelen van de moderne mens die afgesneden is van de mythes die zijn verleden zin geven. Stuart: "Dat stuk sluit ook heel nauw aan bij het idee van 'intimate strangers'. Ik heb het gemaakt voor zes dansers en een beperkt publiek van 75 mensen. Zij krijgen geen zitje in het theater, maar beginnen in een kleine ruimte, gaan door het donker, wandelen rond, worden gevraagd elkaars hand vast te houden, en worden zo verleid om een bepaalde verhouding met elkaar aan te gaan, zodat ze zichzelf op die avond echt even als een groep zien. De dansers dansen, maar ze begeleidden het publiek ook op een heel welwillende manier. De voorstelling gaat over groepsgevoelens en participatie, maar op een positieve, genereuze en niet opdringerige manier. Ik neem die groepsvorming op dat moment ook even heel serieus (lacht). Al ben ik me ook bewust van de problematische aspecten."

(:: All together now, 3 > 6.12, 20.30 (6.12 ook om 15.00 met gratis kinderopvang door de Heilige Sint zelve), Kaaitheater, 12/15 euro)

Andermans werk
En dan zijn er de bestaande producties van bevriende artiesten die we zonder de voorspraak van Stuart wellicht niet te zien zouden hebben gekregen in Brussel. Stuart: "Ondanks mijn drukke programma probeer ik toch naar andermans werk te gaan kijken. Met Tim Etchells (van het Britse Forced Entertainment, mb) heb ik altijd graag samengewerkt. Hij schreef een tekst voor Alibi en nu ook All together now. Ik hou erg van zijn werk, ook al verschilt het van het mijne. Hij is in staat tot het maken van sterke beelden, maar vooral zijn spel met woorden en met taal, en de manier waarop hij de basispremissen van een theaterervaring bevraagt, zijn intrigerend." Van Etchells is dit keer een associatieve monoloog te zien, die niet minder wil doen dan een breed beeld schetsen van de hele wereld, maar wel met inachtneming van de naïviteit en tekortkomingen van het menselijke brein.

(:: Sight is the sense that dying people tend to lose first, Tim Etchells & Jim Fletcher, 4.12, 20.30 & 5.12, 22.00, Beursschouwburg, 10/12,50 euro)

Uit de Berlijnse scene is Stupid Green afkomstig, een groepje kunstenaars waar onder meer Vania Rovisco deel van uitmaakt. Stuart: "Zij heeft aan heel wat producties van mij meegewerkt en staat nu vaak in galerieën of doet improvisaties en performances. Dit project doet ze samen met Jochen Arbeit (gitarist van Einstürzende Neubauten maar ook soloartiest, mb). In Brussel werken ze samen met Frank Pay (bij Kaaitheatergangers misschien bekend als lid van het internationaal kunstcollectief/de muziekgroep PONI."

(:: Stupid Green, 5.12 (20.30) & 6.12 (17.00), Beursschouwburg, 10/12,50 euro)

Ook in de bijzondere double bill met Bo Wiget en Martin Nachbar draait het om intieme relaties. Wiget maakte muziek voor Stuarts Auf den Tisch en Visitors only maar staat in deze creatie van hemzelf op de scène met zijn achtjarige dochter. Daarvoor danst Nachbar (ex-P.A.R.T.S. en Les Ballets C. de la B.) een choreografie met zijn vader.

(Repeater, Martin Nachbar & Massarbeit, Bo Wiget, 4 & 5.12, 20.30, Kaaistudio's, 10/12,50 euro)

Het slotconcert in de Beursschouwburg zet vier acts naast elkaar. Eavesdropper wordt gekoppeld aan Simon Lenski (cellist bij DAAU), terwijl singer-songwriter Niko Hafkenscheid vrienden uitnodigt waarmeer hij ook andere muzikale terreinen bewandelt. Colossal Yes (rond Utrillo Kushner van Comets on Fire) komt een nieuwe plaat voorstellen en Stuarts getrouwe componist/producer Hahn Rowe manipuleert zijn eigen vioolspel op live videoprojecties van Olga Mink. (6.12, 20.00, Beurschouwburg, 6 euro)

:: Intimate Strangers - Meg Stuart/Damaged Goods & other artists - 3 > 7.12.2008 - kaaitheater - Sainctelettesquare 20, kaaistudio's OLV Van Vaakstraat 81, 1000 Brussel, 02-201.59.59, tickets@kaaitheater.be - Beursschouwburg - Ortsstraat 20-28, 1000 Brussel, 02-550.03.50, info@beursschouwburg.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook
BRUZZ Magazine
deze week
  • De witte file: de camionette verovert de stad
  • Laisse les filles tranquilles: 'Het intimideren moet stoppen'
  • NRC-correspondent: 'Laat Brussel niet te hip worden'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • AfricaMuseum: sur les chemins de la décolonisation avec Emma De Swaef
  • Raoul Servais: het geheim van de animatiefilmpionier
  • Duizelen op lintjazz en stoepdisco
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement