Josse De Pauw in alle steden

Michaël Bellon
© Brussel Deze Week
10/11/2004
Josse De Pauw sprak bij het verschijnen van zijn eerste boek Werk nog van een zekere luiheid die zijn schrijverschap kenmerkte. Maar daartegenover staat ook zijn "gretigheid", die zopas een tweede bundel opleverde (Nog) en die ook maakt dat De Pauw zowel in Brugge, Antwerpen, Gent als Brussel nog werk op de plank heeft staan.

In Brugge is hij nog een tijdje artistiek leider van Het Net, waar begin december de door hem geschreven muziektheatervoorstelling Dédé, le taxi op het programma staat. In het Antwerpse Toneelhuis speelt hij straks een hoofdrol in Dood van een handelsreiziger van Luk Perceval. Volgend seizoen wordt overigens het 'Jaar van Josse' in dat Toneelhuis. Hij wordt er na het vertrek van Perceval en voor de komst van Guy Cassiers een jaar artistiek leider.

Omdat hij toch in Antwerpen moest zijn, kon De Pauw op de Boekenbeurs meteen Nog signeren. Het boek staat ondertussen in Humo's toptien, die gebaseerd is op verkoopcijfers. "Het uitgangspunt is nog altijd: 'Ik bundel wat ik schrijf'," zegt De Pauw. Dat zijn onder meer zaken die hij schreef voor de krant (spijtig genoeg geen 1001 notities meer, maar wel Brugse geschriften). Het zijn tweegesprekken over zaken die van belang zijn (spijtig genoeg nog maar enkele met zijn dochter Hana - "Ze begint aan haar ingewikkelde jaren en kan dus wel wat privacy gebruiken" - maar wel met het eigenzinnige personage Boken). Het zijn reisnotities, enkele ongepubliceerde stukken (het boek sluit af met een ode aan café Le Coq), en daarnaast veel theaterteksten.

Sulla en de mus schreef hij voor Victoria en staat volgende week ook in het Ukkelse Candelaershuys, en eind december in het Kaaitheater. De Pauw trad hier op als ghostwriter voor de voormalige VRT- en De Morgen-recensent Wim Van Gansbeke, die de monoloog ook vertolkt. "Het was eerst opgezet als een lezing, en het is dan ook geen echte voorstelling geworden. Het fenomeen-Van Gansbeke staat op de planken en ik leg de recensent van toen woorden in de mond."

De Pauw en Van Gansbeke kenden elkaar slechts van een afstand, maar ze hadden een aantal gesprekken die als basis dienden voor deze tekst. Daar voegde De Pauw enkele van zijn ideeën over theater aan toe. Over 'spelen met de concentratie van een kind' en hoe acteurs zich liever zouden verkleden alvorens het applaus van het publiek in ontvangst te nemen.

Nog is verschenen bij Houtekiet. Sulla en de mus, van Josse De Pauw en door Wim Van Gansbeke, zaterdag 20 november om 20.30 uur in het Candelaershuys, Brugmannlaan 433, 1180 Ukkel. Info: 02-343.46.58, candelaershuys@vgc.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni