Mélanie De Biasio: Jazz met stoorzenders

Georges Tonla Briquet
© Agenda Magazine
18/04/2007
Op de hoes van haar debuut-cd oogt ze als een jonge Barbara of Juliette Gréco, terwijl haar stem klinkt als een verfijnde combinatie van Madeleine Peyroux, Françoise Hardy en Billie Holiday. België heeft er een jazzvocaliste van internationaal niveau bij. Mogen wij u voorstellen: Mélanie De Biasio.

Mélanie komt uit een typisch Charleroi-nest: vader is Italiaan en moeder is van Belgische origine. Na een avontuurlijke jeugd en de traditionele leerschool van diverse groepjes trok ze naar Brussel waar ze in een commune met een aantal vrienden leefde. Duidelijke plannen had ze nog niet maar toen ze tot de vaststelling kwam dat je van muziekmaken ook kan leven, stond haar besluit vast. Vooral de geïmproviseerde minitournee met Orange Kazoo richting Rusland gaf de doorslag. "Het was allemaal heel rudimentair. Alles verliep very underground, rock 'n roll to the limit als het ware. Slaapzalen zonder verwarming, geen stromend water, concerten die onverwachts afgelast werden, autopech … en natuurlijk vanaf de vroege ochtend drank en sigaretten. Ik hield het drie weken vol. Toen begaf mijn stem het en moest ik terugkeren. De opgedane ervaring maar vooral de generositeit die ik op die korte tijd meegemaakt heb, deden mij toen beslissen dat ik verder wilde in de muziek."

Een rebel met stijl
Het eerste resultaat verscheen zopas onder de titel A Stomach Is Burning, gepresenteerd in een kunstzinnige zwart-witte kartonnen hoes. Mélanie zelf staat op de achtergrond, gehuld in pantalon en rolkraag. Een groot verschil met de stoeipoezen van de nieuwe generatie jazzvocalisten. "De foto's zijn genomen tijdens een repetitie. Vandaar die heel ontspannen sfeer. Het is meteen ook mijn reactie op alle vrouwen die zich blootgeven op een hoesfoto en schreeuwen 'koop mij'. Ik wil zeker niet op de barricaden staan maar toch speel ik graag voor stoorzender. Vandaar ook de cd-titel, A Stomach Is Burning. Het is niet choquerend bedoeld. Hiermee wil ik simpelweg duidelijk maken dat liefde voor mij een visceraal begrip is waarbij maag, buik en hart met elkaar verbonden zijn. Bovendien wilde ik zeker geen cd-titel met het woordje 'blue' in."

Weerspannigheid
Die weerspannigheid en rebelse karaktertrekken vinden we ook terug in haar muziek. Alleen al de combinatie van de muzikanten is verrassend. Zo is er zowel een pianist (Pascal Mohy) als een toetsenist (Pascal Paulus). "Dat is een zeer bewuste keuze. Ze komen uit twee verschillende werelden en hebben allebei een sterke persoonlijkheid. Mohy zorgt voor de grooves en de meer melodieuze aspecten terwijl Paulus alles verder uitdiept en zich meer toespitst op allerhande effecten en geluiden. Dat laatste is iets wat drummer Teun Verbruggen ook graag doet natuurlijk. Deze groep vindt hij een uitdaging omdat hij hier telkens naar het essentiële moet gaan zonder alles open te breken. Bassist Alex Gilain past op zijn beurt perfect in dit kader. En Steve Houben is erbij omdat hij mij mijn eerste grote kans gaf indertijd. Het zijn stuk voor stuk fantastische muzikanten. Zonder hen was deze cd er niet gekomen. Daarom stond ik er ook op dat hun namen vooraan op de hoes vermeld werden."

Mélanie blijft ook anderen die haar al jaren steunen dankbaar. "De mensen van het Belgische haute-couturehuis Chine hebben mij van in het begin geholpen. Natuurlijk kan ik me hun stoffen niet veroorloven maar toen ik bij hen ging aankloppen, klikte het meteen en hebben ze voor podiumkledij gezorgd. Ook de ploeg van Flagey heeft me steeds ondersteund. Ik krijg er sinds twee jaar alle faciliteiten. Het minste wat ik als tegenprestatie kan doen, is mijn cd bij hen voorstellen."

:: Mélanie De Biasio in Flagey
locatie: Heilig-Kruisplein, 1050 Brussel, 02-641.1.20
datum: 26.4.2007 om 21.30 uur
tickets: €12/15

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni