Richard Venlet: De tentoonstelling en de kijker

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
09/06/2009
De in Brussel wonende kunstenaar Richard Venlet onderzoekt in zijn werk verschillende presentatiemethodes. Die ontwikkelt hij steeds in relatie tot de externe context. Bij Elisa Platteau toont hij recente werken die een reflectie vormen over het concept tentoonstelling en de positie van de kijker.

Richard Venlet (1964, Hamilton, Australië) bewandelt in zijn oeuvre verschillende kunstvormen die nauw met elkaar verbonden zijn: installatie en sculptuur, design en architectuur, maar ook kunsthistorisch onderzoek. Zijn 'ingrepen' omsluiten niet zelden werken van andere kunstenaars. Ze vormen vooral een tasten naar de presentatiecontext: in een sterk gereduceerde vormentaal creëert Venlet interventies die focussen op de architecturale structuur van de ruimte waarin hij zijn kunstwerken tentoonstelt.

Het centrale werk bij galerie Elisa Platteau is een tekening van Piranesi die de kunstenaar van de Universiteit Gent in bruikleen kreeg. Het is een fragment uit Piranesi's Il Campo Marzio (1762): een imaginair beeld van het district Campo Marzio in Rome waarop een netwerk van gebouwen te zien is, een soort van ingebeelde of 'gedroomde' stad. Voor dat werk plaatste de kunstenaar een sculptuur als een uitvergroot stel tralies (Untitled (Claustra), 2009). Die 'lijst' de tekening in, maar verspert ook ten dele de zichtbaarheid.

Met die ingreep verwijst Venlet niet enkel naar de rasterstructuur van Piranesi's beeld, tegelijkertijd zet hij aan tot reflectie over het lezen en interpreteren van het getoonde.

Dat denkparcours over het 'grid' - een kunsthistorisch begrip uit het modernisme dat grofweg de codes aangeeft die de kijker moet begrijpen om een tentoonstelling te 'lezen' - wordt verder uitgediept op de bovenverdieping van de galerie. Daar bedekte de kunstenaar de vloer met veertig zeshoekige houten vormen die met een lichtbruin tapijt bekleed zijn. (Untitled, 2008/2009). Ze verschillen in hoogte en vormen een soort van 'scenografie' waar de bezoeker vrij over beweegt.
Het 'grid' komt er weer bij kijken: opnieuw toont Venlet er een witte traliesculptuur. Dit keer is het raster echter ontdaan van een beeld.

Achter het werk bevindt zich enkel de witte muur.

:: Richard Venlet
wanneer: > 20 juni 2009, woensdag > zaterdag van 12 > 18.30 uur & na afspraak
waar: Elisa Platteau Galerie, Vaartstraat 20, Brussel, 02-219.16.11, info@elisaplatteau.com , www.elisaplatteau.com

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni