SECONDroom : Huiselijke kunstestafette

Sinds september 2006 toont SECONDroom kunst in huis. Op een onconventionele manier: in een neutrale kamer van een nieuwbouwhuis in hartje Brussel vindt elke zaterdag een toonmoment van een kunstenaar plaats. Op korte tijd bouwde SECONDroom een vast publiek uit, internationale professionele contacten incluis. Agenda had een gesprek met Christophe Floré en Janus Boudewijns, de mannen achter het initiatief.

SECONDroom is een kleinschalig kunstenaarsinitiatief van Christophe Floré, kunstenaar en creative designer bij het all media reclamebureau Pupil. Het platform hanteert een erg eenvoudig, vanzelfsprekend werkingsprincipe. Sinds september 2006 organiseert Floré - organisatorisch bijgestaan door andere kunstenaars, onder wie Janus Boudewijns en Mira Sanders - in zijn huis aan de Papenvest wekelijks een toonmoment voor en met een Belgische of internationale kunstenaar. Daartoe doet letterlijk zijn 'second room' dienst, een van elk persoonlijk verhaal ontdane (slaap)kamer op de verdieping.

Tussen 16.00 en 21.00 uur heerst op zaterdagen in SECONDroom een behoorlijk uitgelaten sfeer. Een gemengd nieuwsgierig publiek belt er aan om de wekelijks wisselende tentoonstelling te bekijken. Het merendeel daarvan belandt achteraf in de woonkamer. Daar ligt altijd een selectie van kunstenaarspublicaties en -edities ter inzage en kun je - tegen een vrije bijdrage - een drankje nuttigen. Christophe Floré: "Belangrijk is dat het om een afzonderlijke ruimte gaat: kunst naast de schouw is niks voor SECONDroom. Met onze werking vullen we een leemte op. Hoewel er in Brussel interessante initiatieven bestaan, zoals Établissement d'en Face Projects, hanteren wij een ander werkingsprincipe van uiterst korte toonmomenten."

Janus Boudewijns: "SECONDroom draait rond spontaniteit. Ook bieden we artiesten de kans om dingen uit te testen. Soms gaat het om gereputeerde kunstenaars zoals Peter Downsbrough, andere keren om beginnelingen." Floré: "Het is zeer aangenaam om te zien hoe deze ruimte telkens weer wordt omgevormd door de ingrepen van de verschillende kunstenaars. Ik had nooit gedacht dat deze plek, die op zich niks bijzonders heeft - in feite gaat het om een banaal nieuwbouwhuis uit 2003 met laminaat en witte muren - tot dermate uiteenlopende projecten kon leiden."

Geen galerie
De initiatiefnemers gedragen zich niet als curatoren. Alles loopt spontaan en informeel. Een uitgenodigde kunstenaar krijgt de sleutel van het huis; wij grijpen nergens in tenzij er hulp gevraagd wordt." Boudewijns: "We denken niet in termen van goede of slechte kunst. Eerder hebben we het over personen die 'goed bezig' zijn, over gedreven kunstenaars. Wij zijn zelf fulltime bezig met onze jobs, maken ernaast werk en zetten dan nog eens onze schouders onder dit project. De artiesten weten welke energie we vrijwillig in dit project stoppen. Ze zijn dan ook erg blij dat ze de kans krijgen om hun werk in SECONDroom te tonen."

Ook de selectie van kunstenaars gebeurt op een organische manier. Floré: "Vaak nodig ik interessante kunstenaars die mijn pad kruisen meteen uit - vrijblijvend uiteraard. Door tentoonstellingen te maken wordt het netwerk van kunstenaars steeds groter - en internationaler. Aan de andere kant krijg ik ook zeer regelmatig voorstellen. En als iemand zich niet goed voelt binnen onze context, haakt hij vanzelf af."

Boudewijns: "Als artiesten een graantje mee kunnen pikken, is dat natuurlijk aardig. In het verleden hadden we echter artiesten die teleurgesteld waren omdat ze niks verkochten. Laat het duidelijk zijn: SECONDroom is geen galerie en kent geen commerciële functie. Daartegenover staat dat deelnemers vaak werk schenken. Met de verkoop kunnen we SECONDroom deels financieren.

In de tussentijd bouwde SECONDroom een stevige naamsbekendheid in de Brusselse kunstenwereld op én een vast publiek. Boudewijns: "Er komen verzamelaars, curatoren, artiesten, buren en heel veel andere mensen. Een tijd terug kregen we trouwens een spontane sollicitatie uit Frankrijk, wat iets zegt over onze uitstraling." Floré: "Tijdens onze zomerpauze belden regelmatig zuiderburen aan die vervolgens teleurgesteld afdropen. SECONDroom mikt niet op een specifieke doelgroep en wil laagdrempelig zijn. Ook zien we mensen wekelijks terugkomen. Vaak zijn dat personen die gepassioneerd zijn door beeldende kunst, die weten wat reilt en zeilt in Brussel."

Financieel gaat het Floré en compagnie niet meteen voor de wind. Zijn initiatief kostte tot dusver handen vol geld. In 2008 is er verbetering in zicht: dan gaat SECONDroom een samenwerking aan met het Vlaams-Nederlands Huis deBuren. Floré: "Ik stopte meer dan zevenduizend euro in het project, zowat al mijn spaargeld. deBuren sponsoren ons voor residenties. Maandelijkse zal een kunstenaar voor tien dagen een project in huis ontwikkelen. Ook schrijvers doen mee en zij krijgen een residentie voor langere tijd. Ik hoop dat we hiermee een signaal geven naar de Vlaamse Gemeenschap en dat zij in de toekomst met subsidies over de brug komen."

SECONDroom zet dus door (zie het programma) en de initiatiefnemers willen het verder professioneler aanpakken. Floré: "We zijn nooit amateuristisch te werk gegaan. Steeds hadden we flyers, affiches, een website, een uitgebreide mailinglijst enzovoort. We zijn klein begonnen en ontzettend snel gegroeid, wat een update vraagt. Nu sleutelen we onder meer aan onze nieuwe website en de uitgave van een driemaandelijks magazine rond SECONDroom." Boudewijns: "In 2008 gaan we opnieuw samenwerken met soortgelijke Brusselse kunstenaarsinitiatieven zoals Mobile Institute en Komplot. Eerder organiseerden we een simultaan programma in Amsterdam." Floré: "SECONDroom zal niet eeuwig blijven zoals het nu is, we groeien organisch door. In de residenties liggen mogelijkheden, maar ook bijvoorbeeld in een samenwerking met culturele centra, plekken die soms verlegen zitten om degelijk werk. Elke week valt er een interessante kunstenaar bij ons te zien, zonder dat het ooit een 'kunst in huis'-gehalte zal bezitten."

PROGRAMMA

•• WEEK 47, 24/11: Clemens Hollerer
"Oorspronkelijk uit Oostenrijk, beëindigt hij zijn tweede jaar aan het Gentse HISK (Hoger Instituut voor Schone Kunsten). Hollerer maakt interessante ingrepen met geometrische vormen, waarbij hij hun bestaan en functioneren beschrijft."

•• WEEK 48, 1/12: Laetitia Gendre
"Na een lang verblijf in Rotterdam koos de oorspronkelijk Franse Laetitia Gendre ervoor om een tijd in Brussel te werken. Haar werk bestaat vaak uit een combinatie van video en tekeningen. Voor SECONDroom zal zij een nieuwe reeks intrigerende tekeningen tonen."

•• WEEK 49, 8/12: Hilke Muyldermans
"Zij brengt een installatie van wellicht zeer minimale ingrepen in de ruimte, iets met licht en lijnen."

•• WEEK 50, 15/12: Vincent Laute
"Zijn werk is doordacht, speels en zeer politiek. Gentenaar Laute ontwerpt vaak maquettes waarin hij beleidsmatige plannen en beslissingen analyseert en becommentarieert."

•• WEEK 51, 22/12: Lien Sergeant
"Zij komt uit de schilderkunst, maar werkt de laatste tijd ook met fotografie. De laatste tentoonstelling die we van haar zagen draaide rond persoonlijke indrukken die ze opdeed in Berlijn."

:: SECONDroom
wanneer: Elke zaterdag van 16 > 21.00 uur
tickets: gratis
waar: Papenvest 114 , Brussel, 0477-45.73.29,
info@secondroom.be

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Als één man achter Union, hoe de oude club weer hip wordt
  • Juicer Kylian: 'Deelsteps betalen mijn huur'
  • Bert Anciaux trekt lijst SP.A+: 'Nog één keer knallen'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Serge Aimé Coulibaly: épopéé d'une autre Afrique
  • De verzamelwoede van Benjamin Verdonck
  • Mike Yung: the sound of the underground
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement