Tentoonstelling "Jazz in Little Belgium"

Jean-Marie Binst
© Agenda Magazine
16/10/2004
Jazzfanaat Robert Pernet wist de hele geschiedenis in één collectie te vatten. Een greep uit zijn grammofoonplaten, bandopnames, covers van jazztijdschriften, affiches, concertprogramma's, partituren, handschriften, contracten en foto's van de Belgische swingorkesten en legendarische jazzmusici zet een brok vaderlandse muziekgeschiedenis tot 1970 in de verf.
De intimistische tentoonstelling Jazz in Little Belgium in de kelder van het Muziekinstrumenten­museum (MIM) wordt doorspekt met tal van nevenactiviteiten. Zo kan je brunchen op zondag in het dakrestaurant van het MIM, live begeleid door Pirly Zurstrassen, is er een Jazzweekend (13 & 14.11) met The Belgian Swing Band en zijn er lezingen, workshops en middagconcerten met het kruim van de Finse conservatoriastudenten van de Sibelius Academy.
De tentoonstelling werd genoemd naar het swingend vinyl geperst voor Expo '58. De naam werd opgepikt door Robert Pernet als titel voor zijn boek. En nu ook voor de expositie en de bijhorende cd-box, die een overzicht geven van de Belgische jazz van 1920 tot 1970.

Lightversie
De basis van het uitgestald materiaal in het MIM is het Fonds Robert Pernet, een geschenk van de Koning Boudewijnstichting. Vertrekkend van deze schat aan materiaal - Pernet verzamelde werkelijk alles, van strooifolders tot krantenknipsels - moet het MIM een nieuwe inventaris van de jazz in België en de Belgische jazz uitwerken. Ook moet de geschiedenis van de jazzdiscografie en de jazzgroepen uitgeschreven worden. Dit alles om de Belgische jazz beter te leren kennen. Over vijf jaar wil het MIM uitpakken met een duidelijker beeld van het nationale jazzleven uit vorige eeuw. De huidige keldertentoonstelling zou dus maar een lightversie zijn van de volledige collectie Pernet.

"In 1967 publiceerde ik mijn eerste boek Jazz in Little Belgium, waarvan de hoofdbrok gewijd was aan de discografie van jazzopnames waaraan Belgische musici in de hele wereld hebben deelgenomen." Zo opent drummer, verzamelaar, jazzgeschiedschrijver en 'professioneel brocanteschuimer' Robert Pernet (1940-2001) zijn levenswerk Belgian Jazz Discography 1897-1999. Dit was de herwerkte uitgave van zijn discografie-compilatie uit 1967, waarvan maar 250 exemplaren werden gedrukt. Dit enige referentiewerk in het jazzdomein vermeldt bijna 9000 jazzop­namen van muziek waaraan Belgische artiesten hebben meegewerkt.

Grote bekenden als Jean 'Toots' Thielemans en Stan Brenders en zijn legendarisch 'Achttien mans-dans-orkest van Zender Brussel', maar ook Gus Deloof, Jean Robert en Frank Engelen worden in de tentoonstelling niet vergeten. Verder veel 'onbekende' zwarte muzikanten, hoofdzakelijk drummers, die erg geliefd waren in de Belgische jazzbands van de jaren twintig. Goed voor een ruim fotoarchief.

Een en ander wordt ondersteund door de erfenis aan persknipsels en oorlogsdrukwerk (jaren '20 tot '40), die omwille van het minderwaardige papier heel delicaat te exposeren bleek. Hier vind je bijvoorbeeld de Kriegsgefangensendung van Marcel Staumont en kleurrijke affiches als van het vooroorlogse Scala, een invitatie van Django Reinhardt in het Théâtre des Galeries en een blad van het kluchtlied 'Zij is aan mij' van August Eenhaes. Het zou natuurlijk geen instrumentenmuseumexpositie zijn zonder rondom dit fonds ook instrumenten te tonen: vandaar een drumstel van Rogers (USA), een pianola van Fiedlevan en nos­talgische hoornplatendraaiers, micro's, bandrecorders en om Toots te plezieren een mondharmonica.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni