Door de aanslagen in Parijs en Brussel kende het openingsjaar van Art & Design Atomium Museum (ADAM) op de Heizel een valse start. In plaats van de gehoopte 125.000 bezoekers trok het er slechts 25.796 aan, goed voor iets meer dan een vijfde van de doelstelling.

Een groot deel van de bezoekers aan het nieuwe museum had via het Atomium moeten komen. Maar door de aanslagen in Parijs en Brussel daalde het bezoekersaantal daar in 2015 met 40 procent en dat had zware gevolgen voor ADAM.

"We hebben 25.796 betalende bezoekers over de vloer gekregen, in verhouding is dat niet zo slecht maar we hopen dat het toch zal beteren", vertelt Henri Simons, directeur van de vzw Atomium-Adam. "In 2017 zou ik daar graag nog 10.000 bezoekers zien bijkomen."

Financiële kater
Het slechte jaar is een serieuze financiële opdoffer voor het éénjarige museum. "Het is niet gemakkelijk, want ADAM heeft momenteel een tekort op zijn begroting", zegt Simons. "Het is dus belangrijk om stevig verder te bouwen de komende jaren."

Er liggen verschillende plannen op tafel om de huidige financiële kloof dicht te rijden. Eerst en vooral is het belangrijk dat het museum bekender wordt. "We werken samen met toeristische gidsen en diensten zoals visit.brussels om onze naam te verspreiden", aldus Simons. "Momenteel krijgen we zeer veel bezoekers uit Brussel, ook Vlaams- en Waals-Brabant doen het goed, maar voor de andere provincies is er nog veel werk aan de winkel."

Breed publiek
Een andere pijler is de nieuwe communicatiecampagne 'Van prettig weerzien tot verrassende ontdekking' die focust op een herkenning door alledaagse voorwerpen van gisteren en eergisteren uit de permanente collectie plastic voorwerpen, het Plasticarium, in de schijnwerpers te plaatsen.

"Kunst en design schrikt mensen soms af omdat ze denken dat het moeilijk is, maar er zijn zoveel herkenbare voorwerpen die je als kind hebt gebruikt of herkent van in de keuken bij je grootmoeder", vertelt Inge van Eycken van de vzw Atomium. "Door herkenbaarheid voorop te stellen willen we de drempel verlagen in de hoop dat meer mensen nieuwsgierig worden naar wat ze hier kunnen ontdekken."

In 2017 staan er ook tijdelijke tentoonstellingen geprogrammeerd, onder meer in het kader van Modernity is the new old. "Hoewel onze permanente collectie volledig draait om het Plasticarium, gaan de tijdelijke tentoonstellingen een heel andere richting uit", benadrukt Arnaud Bozzini, directeur tentoonstellingen van ADAM-Atomium. "Het paradepaardje wordt Panorama, een geschiedenis van modern design in België, van Art Nouveau tot en met vandaag, met voorwerpen, grafisch werk en filmfragmenten."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Laken, Cultuurnieuws

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni