De artificiële natuur van Mette Ingvartsen

© Jan Lietaert

The Artificial Nature Project is de meest recente productie van Mette Ingvartsen, nog steeds artist in residence bij het Kaaitheater. De voorstelling is de laatste in een cyclus van vier choreografieën, die deze week allemaal te zien zijn. 

Toen ik in 2009 aan Evaporated landscapes begon, wilde ik een immateriële choreografie maken," vertelt Mette Ingvartsen, gevraagd naar de rode draad in de vier producties. "Dans en beweging zijn in zekere zin altijd immaterieel, omdat bewegingen vluchtig zijn. Maar het lichaam is natuurlijk materie. Door het lichaam als werkinstrument te verlaten, kwam ik bij semi-immateriële elementen die tijdelijk zijn en verdwijnen, zoals schuim, rook, licht en geluid."

"In die voorstellingen doken er automatisch referenties op naar de natuur. Mensen zagen er natuurbeelden en natuurrampen in. Toen begon ik na te denken over de status van de natuur in onze leefwereld. Vooral over hoe mensen de natuur ervaren en hoe theater een plaats zou kunnen zijn die op een artificiële manier dergelijke natuurervaringen zou kunnen reproduceren. Dat werd het uitgangspunt voor The extra sensorial garden, een artificiële tuin waar het publiek naartoe kan om te rusten, zoals het naar een park zou gaan. Daar zit ook het sciencefictionidee in van een toekomst zonder echte natuur, waarin theater kan dienen als plek voor contemplatie en rust."

"Het derde stuk, Speculations, was ook al een voorbereiding op The artificial nature project, dat de hele serie afsluit en terugkeert naar een meer normale theaterset-up. Speculations is net als de eerste twee stukken nog een vormexperiment. In Evaporated Landscapes zit het publiek in een speciale opstelling, in The extra sensorial garden draagt het brillen en koptelefoons. Speculations is een performance waarin ik met taal een virtuele performance probeer te creëren. Ik spreek over niet-materieel handelen: hoe onze kijk op de wereld zou kunnen veranderen als mensen niet de enige handelende instanties waren, maar objecten ook."

"Dat is ook de kern van The artificial nature project, dat een choreografie geworden is voor objecten die door mensen worden gemanipuleerd en in beweging gebracht. Waar normaal de danser in het centrum van de belangstelling staat en alle objecten ten dienste staan van de expressie van de mens, staan nu de non-humans in de belangstelling en de mensen ten dienste."

Wel ironisch dat Ingvartsen vier jaar haar lichaam trainde en er dan mee aan de kant gaat staan. (Lacht) "Daarom is dit wel het einde van de cyclus. In mijn volgende werk keer ik wel terug naar mijn eigen lichaam, zonder de interesse voor het onderwerp te verliezen. Ik vond het een belangrijk statement om te laten zien dat je een choreografie voor non-humans kunt maken zonder dat het een installatie of beeldende kunst wordt. Het dansende lichaam hoeft niet per se een menselijk lichaam te zijn. Dat de mens niet altijd in het centrum hoeft te staan is in het algemeen geen onbelangrijke bedenking."
 

The Artificial Nature Project

data: 6 & 7/2, 20.30

tickets: €8/12/16

waar: Kaaitheater

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
  • Proper gewassen de straat op. Daklozen in de wasmobiel
  • Archeologische vondsten bij afbraak parking 58
  • Van den Driessche: 'Close is een groter gevaar voor de democratie dan Mayeur'
  • Hier vind je BRUZZ in de stad
  • Archief
deze week
  • Suspiria: do the witch dance
  • Brussels Reads Aloud: Leo Timmers stuurt zijn kat
  • Les Bas-Fonds/Nachtasiel: Sans toit ni voix
  • Flavien Berger: gardien du tempo
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement