Eleanor Bauer: dansen in the big picture

Met de première van Midday and eternity (the time piece) sluit Eleanor Bauer een performancetrilogie af die heilig gelooft in de verbondenheid van choreografie en maatschappelijk engagement. Na wetenschap en politiek snijdt de Brussels-Amerikaanse choreografe in deel drie spiritualiteit aan.

Met haar trilogie wijdt Eleanor Bauer zich niet aan makkelijke vraagstukken. Nadat ze wetenschappelijke schema's en modellen probeerde te vertalen naar een choreografie (A dance for the newest age (the triangle piece)) en de politieke spanningsboog tussen individu en collectief bevroeg met Tentative assembly (the tent piece), gaat haar nieuwste dansproductie in op spiritualiteit en het Grote Vraagstuk van de toekomst. Bauer: "Ik doe een puur holistisch voorstel. Ik zoek met mijn performers naar verbanden tussen kunst en maatschappij, waarna we de bevindingen delen met het publiek. Zo probeer ik het spirituele van dans te ontleden, en het enkelvoudige te verbinden met het universele. Dat klinkt esoterisch, maar net daarom vonden we het aantrekkelijk."

Bauer laat in Brussel het dansen over aan Rebecka Stillman, Cecilia Lisa Eliceche en Naiara Mendioroz. Bauer: "De voorstelling groeide uit interactie en invallen, in tientallen improvisatiesessies. We pasten klassieke oefentechnieken toe zoals middle of the circle, waarbij degene die in het midden staat een liedje moet zingen dat in hem opkomt, de anderen dat overnemen, waardoor het lied evolueert. We improviseerden ook via de time warp-techniek: doen wat je denkt dat de ander na je zal doen. Zo ontstond een tekst voor de voorstelling, een stream of consciousness."

Bauer babbelt
Midday and eternity speelt zich af in een onbestemde witte ruimte. Ook de dansers kleden zich neutraal. De muziek van Chris Peck verhoogt het sacrale, bovenzinnelijke ook. Bauer: "We hebben het dan ook over iets groots! Dit is the big picture: het samenhoren, de andere, verwondering, God, het universum. Dit klinkt absoluut, maar het gaat ook de tegenovergestelde richting uit. Regelmatig vallen we terug op intuïtie en het publiek. Alles draait rond onze aanwezigheid in de wereld gezien door het mind-body-spirit-complex."

Midday and eternity trapt 'Me, Myself & We' af, de rode draad in het seizoensprogramma van Kaaitheater. Die focust op de "spanning tussen het individuele verlangen en de collectieve zaak". Van september tot april houdt Bauer ook maandelijks een BauerHour, dat ze aankondigt als een "talk show, variety show, shit show, parlor show, and cabaret show". Bauer: "Ik toon een heel andere kant van mezelf. Ik hou ervan een lach - indien nodig een traan - met het publiek te delen. Eindelijk mijn eigen praatprogramma! De kunstactualiteit staat centraal. Gasten die aan bod komen hebben binnenkort een show of sleutelen aan iets bijzonders. De choreografen Alix Eynaudi en Mark Lorimer geven de aftrap, samen met de muzikant Carlos Alberto Paniz Garbin. Ze praten over hun nieuwe voorstellingen en brengen hopelijk ook veel vertier. BauerHour kan immers alle kanten uit, van babbelen over dansen tot cabaret. Zolang het maar plezant blijft!"

Midday and Eternity (the time piece)
wanneer
: 19 > 21 september 2013 om 20.30 uur
tickets: €8/12/16

Bauerhour (EN)
wanneer
: 24 september 2013, 20.30 uur
tickets: €5
----------------------
 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
BRUZZ Magazine
deze week
deze week
  • Étangs Noirs: beklijvend Brussels filmdebuut
  • Phosphorescent: "C'est la vie", said the old folks
  • Anna Calvi: qui part à la chasse, trouve sa place
  • BRUZZ in the city
  • Archief
Neem een abonnement