Het operagevoel van Jan Decorte

Ive Stevenheydens
© Agenda Magazine
04/05/2011
Jan Decorte brengt op het Kunstenfestivaldesarts de wereldpremière van zijn tweede opera. Voor The Indian queen kiest hij opnieuw voor muziek van de barokcomponist Henry Purcell. Dat doet hij samen met het ensemble B’Rock, vier zangers en zijn levensgezel en actrice Sigrid Vinks. “De voorstelling moet vooral gevoeld worden.”

Het theater van Jan Decorte zoekt steeds de eenvoud op. In zijn carrière als acteur en regisseur, die teruggaat tot de vroege jaren 1970, nam de schrijver, scenograaf en theatermaker al meermaals Shakespeare, Goethe, Tsjechov, Büchner of Müller voor zijn rekening. Dé constante in die veelheid van werken is puurheid, ingetogenheid. Een naaktheid die niet zelden ontroert.

Decorte, vaak bijgestaan door zijn lief, de actrice Sigrid Vinks, ensceneerde in 2006 voor het eerst een opera, Dido & Aeneas. Ook zijn nieuwe creatie, The Indian queen, is van de hand van de Engelse barokcomponist Henry Purcell. Gebaseerd op het toneelstuk van Sir Robert Howard, werd het in 1695 opgevoerd als een 'semi-opera': een werkstuk waarin tussen de gezongen stukken ook nog tekst en dans worden opgevoerd. Grofweg vertelt The Indian queen het verhaal van een heerseres in Peru en Mexico, vlak voor de Spaanse invasie.

Het is de tweede keer dat u voor Purcell kiest. Waarom spreekt zijn werk u aan?
Jan Decorte:
Omwille van de muziek natuurlijk, die is prachtig. Mijn lievelingsinstrument is de klavecimbel en in barokmuziek kun je daarmee niet verkeerd zitten. Het werk van Purcell, een van de typische componisten uit die tijd, vind ik briljant. Zo eenvoudig is het.

De plot van The Indian queen is naar verluidt moeilijk te volgen. De voorstelling wordt vaak afgedaan als abstract.
Decorte:
Van het verhaal versta ik persoonlijk gewoonweg niets. Het werk van Purcell ligt tussen theater en opera, de tekst van Sir Robert Howard heeft voor mij geen belang. De muziek moet gevoeld worden. Het Kunstenfestivaldesarts wilde boventitels in de voorstelling. Die heb ik geweigerd. Wie kan lezen wat de spelers zingen en zeggen, verstaat nog minder van wat er eigenlijk gebeurt. Het enige dat je daartegenover kunt plaatsen, is een sterke beeldregie.

Hoe komt u tot sterke beelden?
Decorte:
Ik zou het uit de grond van mijn hart niet weten. De inspiratie komt als het nodig is. With a little help from my friends raak ik ook veel verder. Johan Daenen creëert het decor, een heel schone gouden ruimte, en het licht van Luc Schaltin is sober en uitgekiend. De kostuums van Sofie D'Hoore zijn ook geslaagd. Sigrid is bijvoorbeeld erg blij met haar rokske.

U werkte nauw samen met B'Rock, het Belgian Baroque Orchestra Ghent. Eerder ging u met hen in zee voor Dido & Aeneas.
Decorte:
Het Festival van Vlaanderen en het Kaaitheater wisten dat ik graag eens een opera zou maken en stelden me indertijd voor aan B'Rock. Het resultaat mocht er wezen en was voor herhaling vatbaar. We hadden dit keer graag een koor gehad, maar daar was spijtig genoeg geen geld meer voor. Daarom gaan de zangers (sopraan Hanna Bayodi, contratenor Risto Joost, tenor Fredrik Akselberg en bariton Havard Stensvold, is) op het podium een dialoog aan met Sigrid Vinks die speelt en danst.

Het is de eerste keer dat u een voorstelling op het Kunstenfestivaldesarts toont, in wereldpremière zelfs.
Decorte:
Het Kunstenfestivaldesarts is een belangrijke gebeurtenis in de stad en ik ben blij er in te zitten. Vroeger heb ik dat weleens streng veroordeeld, wellicht omdat ik nooit gevraagd werd. Belangrijker voor mij is om in het Kaaitheater in première te gaan, een traditie. Net als in het Brugse Concertgebouw of in deSingel in Antwerpen worden we daar steevast goed ontvangen.

U bent zestig geworden in 2010. Hoe ziet u de toekomst?
Decorte
: Ik weet niet hoe het komt, maar ik heb altijd werk en succes met wat ik doe. Ik kan niet anders dan doorgaan en voel me op mijn best als ik bezig ben. Het kost me ook geen moeite om dit te doen. In de toekomst ga ik met Comp.Marius werken aan Shakespeares Much ado about nothing onder de titel Niks of niks. Dat wordt dan wel weer wat.

14-16/05/2011 om 20.0
€ 15/25

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Podium

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni